IV Jornada TIC BSA: El paper de les TIC en l’atenció a la cronicitat

Leer en castellano

El passat 26 d’octubre el CCI va assistir a la IV Jornada TIC BSA, sobre el paper de les TIC en l’atenció a la cronicitat, que es va realitzar al Centre Internacional de Negocis de Badalona. L’esdeveniment va començar amb un acte inaugural a mode d’introducció, i una conferència sobre el programa de prevenció i atenció a la cronicitat en línia amb el Pla de Salut 2011-2015. A continuació es va donar pas a dos blocs d’intervencions, un d’experiències i un altre de pilots:

Experiències

“Telehealth and Telecare Towards 2020: Improving, Integratin, Empowering & Innovating. A National Strategy 2012-2015”: Presentació d’experiències d’Escòcia en les quals s’han usat les TIC per avançar cap a un model sanitari centrat en el ciutadà. Les iniciatives han permès millorar la qualitat de l’atenció assistencial i augmentar el radi d’acció dels serveis que s’oferien, fent-los més accessibles.

“The status of chronic disease management programmes in Europe. An overview in the context of EMR Adoption in European acute hospitals”: L’escenari que envolta la cronicitat es caracteritza per la implicació de diversos tipus d’agents a diferents nivells assistencials, de manera que es requereix una comunicació coherent entre sistemes, i entre sistemes i dispositius. El model EMR defineix 8 nivells d’acompliment dels requisits necessaris per assolir aquest intercanvi i generar valor afegit en l’explotació d’informació. D’aquests nivells, 0 seria l’intercanvi nul i 7 el més complert, incloent business intelligence i informació estructurada. A la ponència es va presentar una comparativa del nivell predominant a alguns països d’Europa.

“Preparant el futur: l’horitzó 2020 i l’estratègia europea pel creixement sostenible”: L’anomenada Europe 2020 defineix l’estratègia de creixement de la Unió Europea amb l’objectiu d’augmentar l’ocupació, la productivitat i la cohesió social. Com a elements de suport s’ha definit un marc financer, conformat entre d’altres pel programa horitzó 2020, la política de cohesió regional i COSME. Una novetat d’aquest plantejament, és que l’acompanyament als projectes serà integral, des de la idea fins a l’explotació al mercat, per garantir que es va més enllà de les fases pilot. També s’ha simplificat la burocràcia i es vol potenciar la col·laboració amb la indústria i universitats.

“Delta, una xarxa de cures integrades per a crònics en un entorn lliberal a Ginebra (Suïssa)”: Es va presentar la xarxa Delta, una iniciativa que va néixer amb l’objectiu d’ajudar a coordinar recursos i gestionar la cronicitat. El projecte ha permès disminuir els costos en un 20% sense modificar la qualitat de vida dels pacients ni limitar els serveis assistencials. El volum del projecte són uns 100.000 assegurats i 400 metges generalistes, repartits entre diferents nivells assistencials i regions. Val a dir que els beneficis citats s’han aconseguit aplicant les TIC però ha estat molt més important la reenginyeria de processos realitzada.

“Evaluación de la plataforma del programa ITHACA”: La plataforma d’ITHACA (Innovando en el Tratamiento de la Hipertensión, Aumentando el Cumplimiento y la Adherencia) ha permès diversificar els canals de comunicació amb els pacients, implantar un sistema d’avisos-recordatoris i establir un monitoratge remot. Com a resultat s’ha aconseguit augmentar el seguiment del pla terapèutic per part dels pacients, disminuint el nombre de visites. Durant el primer any d’experiència, s’ha calculat un estalvi total de 16.250€ (65€ d’estalvi per 250 pacients).

“Cronicitat i usos d’internet per part dels ciutadans: el repte de nous perfils”: La ponència va tractar sobre un estudi que s’ha realitzat a nivell europeu, referent als usos d’internet per part de diferents tipus d’usuaris. En l’àmbit sanitari hi ha menys utilització de les TIC que en d’altres sectors i aquest no sempre va lligat a factors com l’edat.

“EndoBlocLleida, comunitat virtual de pràctica clínica. Tres anys d’experiència en un entorn virtual”: Iniciativa per compartir coneixement clínic a través de tot el territori de Lleida. La plataforma implantada compta amb espais per conversar (fòrum, consultes, bloc), compartir (biblioteca de documents, d’imatges i calendari) i co-crear (wiki i grups específics).

Pilots

“L’experiència d’Advance Medical en l’entorn TIC i el pacient crònic”: Presentació sobre la implantació de solucions TIC entorn la cronicitat i recull de conclusions derivades. Es va destacar el fet que les decisions es prenguin per part de personal assistencial, descartant processos completament automàtics. També es va subratllar la importància de les econsultes per obtenir segones opinions d’experts.

“Drym, mayor autonomía y calidad de vida para personas con incontinencia urinaria y fecalPresentación2012”: És una experiència pilot d’un sistema no invasiu de detecció de miccions i defecacions de persones amb problemes d’incontinència, i avís al personal cuidador. Com a conclusions de la prova es destaquen que el sistema és més econòmic que d’altres similars, redueix la despesa en bolquers, millora la qualitat de vida dels pacients i facilita la feina dels cuidadors. També s’ha observat un descens de patologies secundàries com úlceres per pressió o fongs. Per contra, en determinades condicions ambientals es poden produir falses alarmes.

“Guttmann, NeuroPersonalTrainer®, Plataforma de Telerehabilitació Cognitiva”: Es va presentar una plataforma que permet exercitar l’atenció, la memòria, les funcions executives i el llenguatge en pacients amb afectació cognitiva. El sistema permet al professional assistencial personalitzar i consultar plans d’exercicis que segueix el pacient. Com a resultat, destacar que a nivell de millora cognitiva global, un 73% millora.

“Evaluación de la eficacia clínica de un programa de telemonitorización y teleintervención por videoconferencia para pacientes con insuficiencia cardíaca: estudio clínico aleatorizado”: Les conclusions preliminars de l’estudi mostren que redueix l’ocurrència de descompensació en els pacients i disminueixen les taxes de rehospitalització, ingrés i mortalitat. També s’ha calculat un estalvi de 9.274 € per pacient en 6 mesos.

Model Predictiu de Cronicitat: una eina de gestió estratègica”: Experiència on s’apliquen les TIC en la classificació de pacients segons un índex i patrons de gravetat. Aquest fet permet identificar grups de risc i dissenyar mesures proactives per evitar que les amenaces es materialitzin.

“Serveis destinats a la posada en funcionament d’una solució d’atenció remota al pacient crònic”: Es van presentar les TIC com un element facilitador per cobrir els reptes que l’evolució social està comportant. En aquest sentit, es van mostrar varies solucions complementàries per potenciar la independència dels malalts crònics: telemedicina, portal de serveis, detecció de caigudes, trucades d’emergència i telepresència. També es van enumerar nous projectes de plataformes de Telemedicina d’insuficiència cardíaca, ferides cròniques, infarts, diabetis, etc.

“Canal Pacient. Nous espais de col·laboració i participació del pacient amb la salut”: Sistema que permet al ciutadà accedir a la seva informació sanitària (informes, plans, vacunacions, etc.), habilita la comunicació segura entre el professional i el pacient i fa que aquest participi activament en la seva salut.

L’acta va acabar amb la presentació “Badalona ciutat accessible” que oferia una visió de la ciutat orientada a potenciar serveis d’accessibilitat entorn la dependència i la discapacitat.

Les presentacions citades es poden consultar al següent enllaç: http://www.slideshare.net/BSABadalona.

La jornada va resultar un espai interessant d’intercanvi d’experiències i iniciatives relacionades amb la cronicitat. Les TIC poden ajudar a millorar la qualitat i la sostenibilitat de l’atenció assistencial entorn aquesta mena de patologies, però també cal tenir en compte que és necessari optimitzar els processos associats per tal que l’aplicació sigui realment efectiva. El canvi de model que la situació actual requereix passa per l’autoresponsabilització del ciutadà i pel tractament de la salut (preventiu) en comptes de la malaltia (reactiu). Les mesures proactives que es comencen a implantar ajuden a reduir la despesa econòmica i milloren la qualitat de vida de la població. En aquest context, les TIC esdevenen una eina per avançar cap a un model cada cop més centrat en les persones.

Llegir en català

El pasado 26 de octubre el CCI asistió a la IV Jornada TIC BSA, sobre el papel de las TIC en la atención a la cronicidad, que se realizó en el Centro Internacional de Negocios de Badalona. El evento empezó con un acto inaugural a modo de introducción y una conferencia sobre el programa de prevención y atención a la cronicidad, en línea con el Pla de Salut 2011-2015. A continuación, se dio paso a dos bloques de intervenciones, uno de experiencias y otro de pilotos:

Experiencias

“Telehealth and Telecare Towards 2020: Improving, Integratin, Empowering & Innovating. A National Strategy 2012-2015”: Presentación de experiencias de Escocia en las que se han usado las TIC para avanzar hacia un modelo sanitario centrado en el ciudadano. Las iniciativas han permitido mejorar la calidad de la atención asistencial y aumentar el radio de acción de los servicios que se ofrecían, haciéndolos más accesibles.

“The status of chronic disease management programmes in Europe. An overview in the context of EMR Adoption in European acute hospitals”: El escenario que envuelta la cronicidad se caracteriza por la implicación de diferentes tipos de agentes a distintos niveles asistenciales, de manera que se requiere una comunicación coherente entre sistemas y entre sistemas y dispositivos. El modelo EMR define 8 niveles de cumplimiento de los requerimientos necesarios para alcanzar este intercambio y generar valor añadido en la explotación de la información. De estos niveles, 0 sería intercambio nulo y 8 el más completo, incluyendo business intelligence e información estructurada. En la ponencia se presentó una comparativa del nivel predominante en algunos países de Europa.

“Preparant el futur: l’horitzó 2020 i l’estratègia europea pel creixement sostenible”: La denominada Europe 2020 define la estrategia de crecimiento de la Unión Europea con el objetivo de aumentar la ocupación, la productividad y la cohesión social. Como elemento de soporte se ha definido un marco financiero conformado, entre otros, por el programa horizonte 2020, la política de cohesión regional y COSME. Una novedad de este planteamiento es que el acompañamiento a los proyectos será integral, des de la idea hasta la explotación en el mercado, para garantizar que se pasa de las fases piloto. También se ha simplificado la burocracia y se pretende potenciar la colaboración con la industria y las universidades.

“Delta, una xarxa de cures integrades per a crònics en un entorn lliberal a Ginebra (Suïssa)”: Se presentó la red Delta, una iniciativa que nació con el objetivo de ayudar a coordinar recursos y gestionar la cronicidad. El proyecto ha permitido disminuir los costes en un 20% sin modificar la calidad de vida de los pacientes ni limitar los servicios asistenciales. El volumen del proyecto son unos 100.000 asegurados y 400 médicos generalistas repartidos entre diferentes niveles asistenciales y regiones. Es importante destacar que los beneficios citados se han logrado usando las TIC pero ha sido mucho más importante la reingeniería de procesos realizada.

“Evaluación de la plataforma del programa ITHACA”: La plataforma de ITHACA (Innovando en el Tratamiento de la Hipertensión, Aumentando el Cumplimiento y la Adherencia) ha permitido diversificar los canales de comunicación con los pacientes, implantar un sistema de avisos-recordatorios y establecer una monitarización remota. Como resultado, se ha conseguido aumentar el seguimiento del plan terapéutico por parte de los pacientes, disminuyendo el número de visitas. Durante el primer año de experiencia, se ha calculado un ahorro total de 16.250 € (65€ de ahorro por 250 pacientes).

“Cronicitat i usos d’internet per part dels ciutadans: el repte de nous perfils”: La ponencia trató sobre un estudio que se ha realizado a nivel europeo, referente a los usos de internet por parte de diferentes tipos de usuarios. En el ámbito sanitario hay menos utilización de las TIC que en otros sectores y éste no siempre está ligado a factores como la edad.

“EndoBlocLleida, comunitat virtual de pràctica clínica. Tres anys d’experiència en un entorn virtual”: Iniciativa para compartir conocimiento clínico a través de todo el territorio de Lleida. La plataforma implantada cuenta con espacios para conversar (foro, consultas, bloc), compartir (bibliotecas de documentos, de imágenes y calendario) y co-crear (wiki y grupos específicos).

Pilotos

“L’experiència d’Advance Medical en l’entorn TIC i el pacient crònic”: Presentación sobre la implantación de soluciones TIC entorno la cronicidad y conclusiones derivadas. Se destacó el hecho de que las decisiones se tomen por parte del personal asistencial, descartando procesos completamente automáticos. También se subrayó la importancia de las econsultas para obtener segundas opiniones de expertos.

“Drym, mayor autonomía y calidad de vida para personas con incontinencia urinaria y fecalPresentación2012”: Es una experiencia piloto de un sistema no invasivo de detección de micciones y defecaciones de personas con problemas de incontinencia, y aviso al personal cuidador. Como conclusiones de la prueba se destacaron que el sistema es más económico que otros similares, reduce el gasto en pañales, mejora la calidad de vida de pacientes y facilita el trabajo de los cuidadores. También se ha observado un descenso de patologías secundarias como úlceras por presión o hongos. Por contra, en determinadas condiciones ambientales se pueden producir falsas alarmas.

“Guttmann, NeuroPersonalTrainer®, Plataforma de Telerehabilitació Cognitiva”: Se presentó una plataforma que permite ejercitar la atención, la memoria, las funciones ejecutivas y el lenguaje, en pacientes con afectación cognitiva. El sistema permite al profesional asistencial personalizar y consultar planes de ejercicios que sigue el paciente. Como resultado, destacar que a nivel de mejora cognitiva global, un 73% mejora.

“Evaluación de la eficacia clínica de un programa de telemonitorización y teleintervención por videoconferencia para pacientes con insuficiencia cardíaca: estudio clínico aleatorizado”: Las conclusiones preliminares del estudio muestran que reduce la ocurrencia de descompensación en los pacientes y disminuye las tasas de rehospitalización, ingresos y mortalidad. También se ha calculado un ahorro de 9.274€ por paciente en 6 meses.

“Model Predictiu de Cronicitat: una eina de gestió estratègica”: Experiencia donde se aplican las TIC en la clasificación de pacientes según un índice y patrones de gravedad. Este hecho permite identificar grupos de riesgo y diseñar medidas proactivas para que las amenazas no se materialicen.

“Serveis destinats a la posada en funcionament d’una solució d’atenció remota al pacient crònic”: Se presentaron las TIC como un elemento facilitador para cubrir los retos que la evolución social está comportando. En este sentido, se mostraron varias soluciones complementarias para potenciar la independencia de los enfermos crónicos: telemedicina, portal de servicios, detección de caídas, llamadas a emergencia y telepresencia. También se enumeraron nuevos proyectos de plataformas de Telemedicina de insuficiencia cardíaca, infartos, diabetes, etc.

“Canal Pacient. Nous espais de col·laboració i participació del pacient amb la salut”: Sistema que permite al ciudadano acceder a su información sanitaria (informes, planes, vacunaciones, etc.), habilita la comunicación segura entre el profesional y el paciente y hace que éste participe activamente en su salud.

El acto acabó con la presentación “Badalona ciutat accessible” que ofrecía una visión de la ciudad orientada a potenciar servicios de accesibilidad entorno la dependencia y la discapacidad.

Les presentaciones citadas se pueden consultar en el siguiente enlace: http://www.slideshare.net/BSABadalona.

La jornada resultó un espacio interesante de intercambio de experiencias e iniciativas relacionadas con la cronicidad. Las TIC pueden ayudar a mejorar la calidad y la sostenibilidad de la atención entorno este tipo de patologías pero también se tiene que considerar que es necesario optimizar los procesos asociados para que la aplicación sea realmente efectiva. El cambio de modelo que la situación actual requiere pasa por la autoresponsabilización del ciudadano y el tratamiento de la salud (preventivo) en lugar de la enfermedad (reactivo). Las medidas proactivas que se empiezan a implantar ayudan a reducir el gasto económico y mejoran la calidad de vida de la población. En este contexto, las TIC resultan una herramienta para avanzar hacia un modelo cada vez más centrado en las personas.

Ariadna Rius

Publicat per Ariadna Rius

Enginyera Tècnica en Informàtica de Gestió, Màster en Enginyeria Informàtica i actualment cursant un Màster en Intel·ligència Artificial Avançada. Treballo al CCI com a responsable de la línia de Terminologia, el meu marc de treball és la interoperabilitat semàntica i estic especialitzada en SNOMED CT i els serveis terminològics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *