El retorn de la producció a Catalunya i les exportacions ofereixen una segona oportunitat a la indústria tèxtil.

Aquest dies han sortit publicats  al suplement +Valor, del diari EL PERIÓDICO una sèrie d’articles de diferents experts referents a la situació del sector.El tèxtil català té al davant una segona oportunitat, després de més de dues dècades en recessió. L’encariment dels preus a la Xina, entre altres motius, està afavorint el retorn de la producció a Catalunya, cosa que pot impulsar el ressorgiment de la indústria. Aquesta oportunitat s’ha de saber aprofitar, amb innovació, flexibilitat en la producció i impuls de la moda.

A Catalunya unes 2.000 empreses es dediquen al tèxtil. Això suposa una facturació conjunta del voltant de 5.000 milions anuals i feina per a més de 100.000 treballadors, si s’hi inclou la distribució, segons dades d’Acció. El volum de negoci del tèxtil, la confecció, el cuir i el calçat va créixer el 2011 per primera vegada des del 2003, i ha continuat augmentant en els anys posteriors. «En contra del que molts es pensen, el tèxtil no ha mort», assegura Inés Alegre, professora de la UIC, a l’article Reinventant el tèxtil que obre +Valor. Aquesta tesi la recolzen la resta d’analistes que analitzen en el suplement els aspectes que poden contribuir a fer renéixer aquest sector.

Un dels assumptes candents del sector és el progressiu retorn de la manufactura als països occidentals, un canvi d’estratègia de les grans companyies que durant dècades han apostat per la deslocalització. Aquest fenomen implica un cert alleujament per a un sector molt malmès pel trasllat de la producció a altres països més barats. Els experts celebren aquest canvi, però sense tirar les campanes al vol. Així, el professor de la UB, Antoni Soy, a l’article Torna la manufactura als països occidentals? remarca que el retorn de la producció s’està donant d’una manera més lenta en el tèxtil que en altres sectors industrials. Per la seva banda, Sergio Moreno, secretari general de la federació d’indústria i treballadors agraris de la UGT Catalunya, recorda en el seu article Aprofitar la segona oportunitat que el retorn de la producció no implica ara per ara més llocs de treball.

El sector tèxtil està sumit en una forta reestructuració, en què un dels objectius principals és guanyar competitivitat. Per a això és bàsica la innovació, millorar els processos de producció, incorporar materials nous i elevar la qualitat del producte. I com més competitiva sigui la indústria, més ben posicionada estarà per exportar, que és una altra de les palanques que ajuden a la recuperació del sector. Com constata Víctor Fabregat, director del Centre d’Informació Tèxtil i de la Confecció (CITYC), en el seu article El repte, exportar més i millor «el mercat intern no podrà ser el motor de l’activitat els anys vinents», i per tant  «és necessari redoblar la presència en els mercats exteriors que tindran un creixement més gran».

La internacionalització no és un repte només per a les fàbriques, sinó també per al sector de la moda. El professor de l’IESE, Philip Moscoso, assegura a l’article La moda espanyola esta de moda que, encara que hi ha marques referents a tot el món (Inditex, Desigual…), queden pendents serrells, com ara reforçar la presència a l’exterior o trobar vetes de mercat. Malgrat això, el missatge final de Moscoso, com el de la resta dels analistes, és esperançador: «La salut del sector no és dolenta, i encara menys tenint en compte els difícils anys que ha passat».

Altres articles d’aquest suplement són:

Motor de present, palanca de futur . David Garcia, director general del Cúster Tèxtil i Moda de Catalunya

L’esforç en R+D ja dóna els seus fruits. Feliu Marsal, director de Innotex Center de la UPC-Barcelona Tech

Sense tèxtil no hi ha recuperació. Antoni Garrell, director general de la undació Esdi

Una feina ben feta, valorada dins i fora. Jordi Castellet , President de Pimec Textil i Moda.

Ànim després dels estralls de la crisi. Joquim Solà i Xavier Sáez, professors de la Universitat de Barcelona

Mataró treballa des de fa anys, primer a través de l’IMPEM i actualment mitjançant el servei de dinamització del teixit empresarial del TecnoCampus, en el suport al tèxtil. Les iniciatives que s’estan realitzant van ser presentades a una jornada celebrada al  mes de maig , amb diverses línies d’accions com la millora formativa dels treballadors o la cooperació empresarial. Igualada, Terrassa, Sabadell i Manresa són les altres ciutats amb les quals Mataró treballa coordinadament aquests projecte. En el cas de Mataró, l’impuls s’està centrant en a trobar fórmules perquè les empreses siguin capaces de captar el retorn de la producció des de l’Àsia i dinamitzar els talles de confecció  de la comarca.

Podeu tenir mes dades del projecte  en aquest enllaç

 

 

Carme Navas

Publicat per Carme Navas

Product Manager del Servei del Teixit Productiu del Parc Tecnocampus. Llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la UB i. Amb experiència en gestió empresarial, gestió de projectes d'R+D+i, la tutorització de projectes d'emprenedoria i empresarials i dissenyant i coordinant programes de foment de dinamització del teixit producctiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *