A vegades és difícil creure el que diuen les estadístiques. Malgrat que diguin, per exemple, que l’ús dels smartphones a Hong Kong és igual que a Espanya; la meva visita al rovell de l’ou de l’activitat econòmica al sud-est de l’Àsia, em diu tot el contrari. Al metro, per exemple, gairebé tots els viatgers, entre estació i estació, no feien res més que usar el seu smartphone, sobretot per jugar. Amb una petita mostra ja no em quadra el que diuen les estadístiques; clar que aquesta petita observació tampoc diu res definitiu…

Al mateix metro de Hong Kong també es poden veure anuncis que, amb tot el respecte, evidencien que el disseny no és un dels seus punts forts. A la TV els passa exactament el mateix. (Us recomano l’entrada al boc de la Natàlia del 22 de març sobre disseny!) És clar que han progressat com a potència econòmica per altres factors competitius que no són precisament la qualitat del producte, el seu disseny, el seu valor afegit, etc. Durant aquests dies a Hong Kong, m’han vingut al cap diversos projectes empresarials d’alumnes actuals i ex-alumnes del GMA que podrien triomfar en un entorn com aquest. No dic que sigui fàcil anar i triomfar; però de ben segur la qualitat tècnica dels nostres graduats és competitiva internacionalment. Cal tenir present sempre que, en un context de globalització, el mercat dels productes digitals és el món.

Tampoc hem d’oblidar que Hong Kong és ara mateix part de Xina, amb tot allò que pot comportar de bo i de dolent. Ells es venen com la finestra a la Xina continental. Però també han d’arrossegar amb una societat antiga i en desenvolupament. Per exemple, la notícia que un alcalde d’una ciutat important recomana als jutges xinesos mirar pel•lícules de jutjats americanes per aprendre, em va semblar una mica surrealista.

O potser no som tant diferents amb Hong Kong….