Sabeu qui era Joseph Engelberger ?

Va néixer el juliol de 1925 i ha mort el desembre de 2015. Arreu del mon és conegut com el pare de la robòtica. És el promotor del primer robot industrial: el Puma, de l’empresa Unimation (actualment desapareguda). El primer prototipus va aparèixer el 1959. Tota la seva vida professional ha estat dedicada amb entusiasme a desenvolupar i promoure la robòtica en diferents camps d’aplicació.

unimate_001

Des del 1977, creat per la Robotic Industries Association (RIA), es convoca el premi Joseph F. Engelberger per reconèixer les persones que han fet una contribució significativa en el camp de la robòtica, seguint objectius i filosofies humanistes i prioritzant el be de la humanitat.

En els darrers cursos de Robòtica, a la ESUP, hem treballat sobre alguna de les seves idees sobre el desenvolupament de robots assistencials. Recordeu l’article de Frank Tobe, aparegut en el blog de IEEE Spectrum el 2012, titulat “Where Are the Elder Care Robots?” ?

 

 

Dispositiu Inercial MovMe

MovMe és el nom que hem assignat a un nou dispositiu dissenyat i construït completament entre l’empressa INNOVEM i Carles Paul,  professor titular del Departament de Mecatrònica.

El 27 de Desembre va sortir la noticia al diari ARA: MovMe 2S. l’últim avenç en valoració biomecànica del TecnoCampus.

MovMe es un avançat sistema de valoració biomecànica creat conjuntament per l’empressa Innovem, especialitzada en la recerca, desenvolupament i venda de solucions tecnológiques en les árees de bioenginyeria i ingenieria mecatrónica i el Departament de Mecatrónica del Tecnocampus.

El sistema MovMe consisteix en un avançat dispositiu portàtil de valoració biomecànica de tecnologia sense fils per mesurar el moviment del cos humà. Les seves aplicacions son en el àmbit clínic, pericial, esportiu, ergonònim i d’investigació biomecànica.

La seva senzillessa d’usabilitat, rapidesa de preparació i cost reduït el fa indispensable en el futur de la biomecànica.

 

Les communicacions intel·ligents en la fàbrica del futur

La fàbrica del futur es basa en sistemes ciber-físics, que integren computació, comunicacions i processos físics. La seva operativa suposa duplicar o triplicar el nombre de dispositius interconnectats. En aquest entorn, el rendiment òptim de la xarxa de comunicacions es defineix per la capacitat de la xarxa per a:

  • Connectar de manera fiable i segura un nombre elevat de dispositius
  • Transferir grans quantitats de dades en temps real
  • Utilitzar tecnologia sense fils per a la connectivitat remota, tan dins de la fàbrica com amb dispositius remots
  • Garantir la seguretat cibernètica per a tots els equips i sistemes que la integren

Subhajit Bagchi, Vice President of Engineering, Industrial Networking and Security at Belden, ha publicat el passat 2 de novembre, a Automation .com, un article titulat “Smart Communication: Factory of the Future Critical Connections“.

En aquest article Bagchi presenta una breu síntesi de les característiques de les comunicacions que requereixen les noves fàbriques intel·ligents.

Industria 4.0

El proper mes d’Abril es celebra a Hannover la seva tradicional fira industrial, amb l’Automatització i les Tecnologies de la Informació aplicades a la industria com un dels sectors principals. Aquesta any, els principals fabricants alemanys presenten un bon grapat de productes i solucions dins el concepte Industria 4.0. Aquest fet es deu, en bona part, a que l’any 2011, el govern alemany va establir com una de les iniciatives bàsiques estratègiques per situar la industria alemanya (productors i proveïdors) en una posició de lideratge, el desenvolupament i aplicació de l’anomenada Industria 4.0.
De fet ja fa una colla d’anys que l’adquisició i registre automàtic de dades a màquines i processos ha superat l’àmbit del control a planta per estendre’s a l’àmbit de la gestió de producció, de manteniment i d’energia, entre d’altres. Les empreses més importants utilitzen diferents tecnologies per a mantenir i supervisar diferents indicadors claus (KPI, key performance indicators) per a analitzar i millorar l’eficiència i la productivitat de les diferents màquines de les línies de producció i de la planta en general. Tots els proveïdors d’equips i sistemes (hardware i software) per a l’automatització i el control estan molt actius oferint nous productes i sistemes en aquesta àrea.
Com que la denominació Industria 4.0, encara que molt suggerent, no és gaire precisa i com que aquest terme en sentirem parlar força, m’ha semblat interessant tractar de precisar què significa i la seva importància. Per fer-ho m’he recolzat en el treball de Mario Hertmann sobre aquest tema (1).

Industria 4.0 és un terme que agrupa tecnologies i conceptes corresponents a la cadena de valor. Dins de l’estructura modular de les Smart Factories de la Industria 4.0, els sistemes CPS (cyber-physical systems) monitoritzen els processos físics, creen una còpia virtual del mon físic i prenen decisions descentralitzades. Per mitjà del Internet de les coses (IoT), els CPS col·laboren entre ells i amb les persones en temps real oferint serveis que poden utilitzar el diferents participants de la cadena de valor.

Com podem veure, el concepte Industria 4.0  inclou els conceptes: Fàbrica Intel·ligent, sistemes Ciber-físics i Internet de les Coses.

Les característiques bàsiques d’un entorn Industria 4.0 són:

  • ­ Interoperabilitat: les dades obtingudes de diferents dispositius han de poder ser utilitzades per altres dispositius i aplicacions, per tan la informació ha de rebuda i interpretada sense perdre ni alterar el seu contingut i significat. Això comporta l’ús d’estàndards inequívocs per part de tots els elements de la xarxa.
  • ­ Treball en xarxa: sensors, controladors, bases de dades i operadors estan connectats a través d’una xarxa, proporcionant i rebent informació
  • ­ Treball en temps real: les dades es recullen en temps real i s’emmagatzemen de manera que els operadors puguin accedir o rebre avisos a partir de informació actualitzada i tractada en temps real.
  • ­ Descentralització: el treball d’adquisició, tractament, control i transmissió de les dades està distribuït entre els diferents nodes de la xarxa que poden actuar com a proveïdors i consumidors de dades i serveis.

És important entendre l’abast de l’estratègia implícita en el terme Industria 4.0. No ens pensem que sols te sentit quan ens referim a grans empreses, amb múltiples ubicacions i un nombre elevat de gestors. L’estratègia està destinada a qualsevol empresa que vulgui ser capaç de millorar la seva eficiència a partir de dades reals. I em sembla que aquí i són totes.

(1). Hermann M, Pentek T, Otto B. Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios: A Literature Review. Dortmund: Technische Universität Dortmund; 2015 p. 15.

Conferència “El Tren del Futur Avui i Aquí”

Del 14 al 23 de novembre es va celebrar a Catalunya la 19a Setmana de la Ciència amb diferents activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. La Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

El Centre de Recursos Pedagògics de Mataró (CRP) format per professionals docents dels cossos de mestres i professors de secundària va gestionar la possibilitat d’efectuar una conferencia sobre la nostra investigació i desenvolupament en enginyeria i física electrodinàmica.

El nostre equip de recerca en electrodinàmica relativista i motors electromagnètics desenvolupat conjuntament amb el Departament de Mecatrònica de l’ESUPT  i l’empresa INNOVEM vam impartir la conferencia “El tren del futur avui i aquí”.  La línia essencial de la conferencia es desenvolupar la idea que la ciència i la tecnologia son absolutament necessàries dins la nostra societat i els camp d’investigació son molt abundants, malgrat es pugui pensar que ja ho tenim tot après. Fomentar la vocació científica i d’enginyeria en els assistents a la conferencia n’és també una prioritat essencial.

Ho fem aportant els nostres coneixements e investigacions en el camp de la ciència teòrica de l’electrodinàmica relativista però que alhora te importants aplicacions tecnològiques que ens permet dissenyar nous motors electromagnètics que tindran una gran importància en el futur.

Algunes d’aquestes aplicacions son precisament en un nou tipus de motors dedicats al transport ferroviari i es l’eix central de la conferencia. Introduïm els aspectes essencials d’aquesta nova tecnologia i les mostrem amb una maqueta completament funcional del tren que han pogut observar i tocar els visitants.

 

 

 

CURSOS D’ANIVELLAMENT SETEMBRE 2015

L’Escola Universitària Politècnica de Mataró ofereix cursos d’anivellament de les matèries de física i matemàtiques als nous alumnes dels estudis d’enginyeria.

Aquests cursos tenen com a objectiu repassar alguns conceptes bàsics d’aquestes matèries per ajudar i facilitar la incorporació a aquestes assignatures dels estudis universitaris.

HORARI

FÍSICA

  • Dimarts 8 de setembre: horari de 16 a 18 hores.
  • Dimecres 9 de setembre: horari de 18 a 20 hores.
  • Dimarts 15 de setembre: horari de 16 a 18 hores.
  • Dimecres 16 de setembre: horari de 18 a 20 hores.
  • Dijous 17 de setembre: horari de 16 a 18 hores.
  • Dilluns 21 de setembre: horari de 18 a 20 hores
  • Dimecres 23 de setembre: horari de 16 a 18 hores.

MATEMÀTIQUES

  • Dimarts 8 de setembre: horari de 18 a 20 hores.
  • Dimecres 9 de setembre: horari de 16 a 18 hores.
  • Dimarts 15 de setembre: horari de 18 a 20 hores.
  • Dimecres 16 de setembre: horari de 16 a 18 hores.
  • Dijous 17 de setembre: horari de 18 a 20 hores.
  • Dilluns 21 de setembre: horari de 16 a 18 hores
  • Dimecres 23 de setembre: horari de 18 a 20 hores.

 

  • DOCUMENTACIÓ

FÍSICA

Analisi Vectorial

Cinemàtica

Lleis de Newton

Problemes I

Problemes II

MATEMÀTIQUES

Nombres Reals

Funcions

Limits i Derivades

Regles de Derivació

Integració

Matrius i Determinants

Problemes Matemàtiques

Solució Problemes

 

Curs MOOC d’introducció a la Dinàmica de Sistemes i al Control

El professor Pedro Albertos, de la Universitat de València, ha preparat aquest curs MOOC (Massive Open Online Courses) orientat a introduir i motivar a estudiants joves i a persones no expertes en la matèria, tractant de fer un ús mínim de matemàtiques.

És un professor molt competent i didàctic, i un gran expert en la matèria. Segur que val la pena. A més, practicareu l’anglès.

Es pot accedir directament a la presentació del curso en el següent enllaç: Dynamics and Control

Animo als estudiants de primer, de qualsevol de les enginyeries, a inscriure’s al curs. Comença el proper 17 de juny. Ja haureu acabat els exàmens

 

La experimentació física a classe

La física es una ciència experimental malgrat el gran contingut matemàtic, que s’ha anat incrementant al llarg del segle XX. No oblidem però que l’experimentació ens dona la realitat del funcionament de la natura i la matemàtica no deixa de ser una realitat virtual que mes o menys ajustem a la que creiem realitat natural.

Per aquest motiu portar experiments de física a las classes de teoria creiem que és del tot necessari. Un dels experiments més citats en els llibres es el que es mostrem a continuació…malgrat tot, si el experiment es fa tal com diuen els llibres no surt…nosaltres hem resolt aquest problema gracies al enginy i el treball d’Albert Serra.

El experiment consisteix en veure com dues corrents antiparal·leles s’atrauen i dues corrents paral·leles es rebutgen. En tots els llibres aquest fet experimental s’explica com la interacció entre un camp magnètic i un corrent elèctric. La realització del experiment es complicat perquè s’han de fer passar del ordre de 60 Ampers perquè es vegi el efecte. L’Albert Serra ha aconseguit que s’observi l’atracció i la repulsió amb l’enginy de fer un braç oscil·lant, així s’elimina el fregament dels suports que evitarien observar el fenomen físic.

Interacció Magnètica

Visió Artificial Aplicada a la Indústria

Cada vegada és més habitual utilitzar dispositius de visió artificial en màquines i aplicacions industrials. Sigui per a la identificació o localització de peces, o sigui per a inspecció i control de qualitat, en el sector industrial podem trobar nombroses aplicacions en les que els sistemes de visió artificial, juntament amb utilitats de tractament d’imatge, proporcionen informació a màquines i a sistemes industrials per a poder realitzar les tasques que tenen encomanades.
Els proveïdors de sistemes de visió disposen cada vegada de dispositius amb més prestacions i utilitats software, per al tractament d’imatges, cada cop més potents i, alhora més fàcils d’utilitzar.
Per aquesta raó, amb la col•laboració de Infaimon, hem decidit organitzar un curs d’una jornada per conèixer de prop les darreres novetats en dispositius i solucions per a la visió artificial aplicada a la indústria.
El curs inclou unes hores de formació pràctica amb l’entorn Sherlock, un software de visió industrial específicament dissenyat per a facilitar el desenvolupament d’aplicacions de visió com: alineació, mesura, inspecció, verificació de connexions, i tasques de guiat de màquines.

El curs és gratuït i es realitzarà el proper dijous 10 d’abril, a l’Aula Màster del Centre Universitari Tecnocampus.

Av. Ernest Lluch, 32 – 08302 Mataró
Horari: de 9 a 17h

mapa de localització

Per a inscriure’s a aquest curs, cal omplir la fitxa d’inscripció amb les seves dades i enviar-la per email a cursos@infaimon.com o per fax al número 93 252 5758, indicant: curs Tecnocampus

El tren del futur avui i aquí

Dins la setmana de la ciència en el Tecnocampus el 20 de Novembre es va efectuar la conferencia amb el títol de “El tren del futur avui i aquí” presentat per Ramon Serra i amb la presencia de uns 100 alumnes de secundaria del Damia Campeny  i el Pla d’en Boet.

En Ramon Serra, de la empresa Innovem situada en el Tecnocampus, va comentar que el  sistema convencional de propulsió i guiatge que utilitzen els trens actualment podem considerar que esta desfasat. Es necessària una gran infraestructura de línies de alta tensió per subministrar l’energia elèctrica que necessita el tren per desplaçar-se a altes velocitats i el sistema de vies per conduir el tren és el mateix ara que fa 150 anys.

La conducció sobre vies es un sistema altament perillós per la possibilitat de descarrilament, sobretot a altes velocitats. I tanmateix es un sistema deficitari perquè no permet superar pendents lleugerament pronunciades.

Possiblement els trens del futur estaran constituïts per sistemes de energia de bateries elèctriques, que evitaran la instal·lació de la catenària, i un sistema de guiatge i propulsió sobre un carril electromagnètic. El principal avantatge principal es sobretot que no pot descarrilar.  Actualment hi han els Maglev que son trens de levitació magnètica, però no cal la levitació per obtenir un sistema ferroviari segur. El nostre tren Telmag que presentem tant pot funcionar amb levitació o sobre rodes. Aquestes rodes no son motrius, la tracció es totalment magnètica i les rodes fan de suport a la sustentació del tren sobre la via. Aquest sistema de propulsió es totalment segur i alhora pot superar fortes pendents amb gran facilitat.

La conferencia es va completar desplaçant-se el públic fins la plaça del Tecnocampus on hi havia muntada una maqueta del tren sobre 15 de metres de via per fer-ne una demostració pràctica.