En anteriors entrades ja hem parlat del Graf de Trams de Carrer (GTC). El GTC és un conjunt de segments connectats per nodes per on poden circular els vianants de la ciutat per fer els seus trajectes a peu dins de la vila (vegeu l’entrada: ‘Sobre el Graf de Trams de Carrer (GTC) ‘).

També es va veure com mitjançant unes característiques pròpies dels segments del graf podem saber la distància mínima entre un punt qualsevol, normalment una adreça qual­sevol, i un centre proveïdor de servei (CAP, Escola, Centre Cívic etc.), això ens va por­tar al un nou concepte de Zona d’Influència basat en la distància sobre el GTC o en el temps necessari per recórrer aquesta distància (vegeu l’entrada: ‘Nou concepte de Zo­nes d’Influència lligat als desplaçaments de la població’).

El GTC és un graf orientat i d’aquí ve que en els seus segments podem tenir informació del Cost (temps que triga una persona en recórrer el segment anant a una determinada velocitat quan va en el sentit del tram) i Cost_invers (temps que triga quan va en sentit contrari), això també es pot aplicar a una población segmentada segons l’edat, ja que presumiblement la velocitat será diferent per una persona de 25 anys que per una per­sona de 65.

Una de les possibilitats que té el GTC dins del Geomèdia (GM) és la utilització d’eines de rutatge, com el Geomèdia Transportation Mànager (GMTM) que ens permeten, a més a més de generar el propi graf, calcular els camins més curts o òptims segons una determinada funció cost entre dues o més entitats o Classes d’Entitat (taula o conjunt d’entitats del mateix tipus). Una de les característiques del GMTM que es va desenvo­lupar és la possibilitat de generar cobertures a partir d’unes classes d’entitat inicials que ens van facilitar la construcció de l’eina per generar les Zones d’Influència basades en el GTC que ja s’ha descrit.

L’explotació de totes les possibilitats de trobar camins entre entitats a través d’un graf, si no es vol efectuar el càlcul directament en el moment, o si no es disposa dels ele­ments de càlcul ‘on line’, ens porta a la generació de taules amb tots els camins entre les entitats origen i les entitats final, que anomenem ‘Taules de Proximitat’.  Després per obtenir determinats trajectes només haurem de consultar la taula corresponent, sense necessitat de disposar de les eines de rutatge i ni tan sols l’entorn del GM.

Per la creació d’aquestes taules es va construïr un mòdul del GM anomenat ‘Generació de Taules de Proximitat’ que anem a descriure tot seguit [Aquest mòdul formava part del Projecte Final de Carrera de Eric Belando que va presentar el 2011 a la EUPMt per obtenir el Títol d’Enginyer Tècnic Industrial] . El format del Generador de Taules és el d’un formulari on haurem de plasmar les entrades i les opcions d’aquest càlcul, vegeu la figura 1.

Fig 1. Interfície d’usuari per la Generació de Taules de Proximitat

Anem a repassar les tres seccions que es poden veure en aquest formulari

ENTRADES

  • Entitats  ‘origen’ ,des de les quals volem accedir a les entitats proveïdores d’un servei, aquestes poden ser entitats puntuals, com ara els números de policia o portals a peu de carrer, que podem resumir en una adreça determinada tipus Nom de Carrer i Numèro de Carrer. Un altre tipus d’entitats genèriques de la ciutat poden ser les Illes de cases, o també les Parcel·les, en aquest cas serien entitats tipus àrea. Com que per fer el rutatge necessitem una entitat puntual d’origen, en el cas de les entitats tipus àrea s’agafaria el centroide. De totes maneres l’aplicatiu pot funcionar amb qualsevol tipus d’entitat origen, parades de bus, contenidors d’escombreries etc.
  • Entitats ‘destí’, cap a on es dirigeixen els camins que surten de les entitats ori­gen, aquestes entitats serien les que proveeixen d’un servei: Centres d’Assistència Primària, Escoles etc.
  • Graf de Trams de Carrer que utilitzarem. S’han de donar dues classes d’entitat: segments i nusos. El graf ha de tenir informació dels valors de les variables Cost i Cost_invers de cada segment i si es volen calcular taules amb segmentació d’edats hem de tenir aquests mateixos valors de Cost i Cost_invers per a cada segment d’edat. Per això hi ha l’opció d’escollir el GTC que en interessi.

PARÀMETRES

  • S’ha d’indicar si volem generar la taula agafant com a criteri de proximitat la dis­tància (camins de les entitats ‘origen’ fins a les entitats ‘final’ que siguin més curts en distància) o bé el temps  (camins de les entitats ‘origen’ fins a les enti­tats ‘final’ que siguin més curts en temps).

Si hem agafat com a criteri el temps haurem d’escollir si volem segmen­tació per edats o no (si és així el GTC l’ha d’incloure).

  • Nombre d’entitats a les que volem generar camins per ordre de proximitat. Ca­mins a 4 les Escoles Bressol (EB), per exemple, més properes. En aquest cas de cada entitat ‘origen’ hi haurà 4 camins a les 4 EB més properes.
  • Paràmetres interns de la generació de taules. Com ara quina ha la distància mà­xima de les entitats ‘origen’ al GTC per possibilitar el rutatge. O els les agrupa­cions d’entitats que podem fer com a bloc de càlcul.

SORTIDES

  • A quina connexió del GM volem posar les taules que generem com a sortida.
  • Els noms que tenen cada una de les dues taules que generem. Una taula de trajec­tes, o camins, per tant amb geometria de línia. I una taula sense geometria on només posem les dades de la proximitat les entitats ‘final’ per a cada entitat ‘origen’, aquesta proximitat pot ser expressada en metres (distància) o en minuts (temps) segons el mètode que hàgim utilitzat

Aquesta  interfície de la figura 1 correspon a la generació de taules de trajectes i proxi­mitat des de les Illes de Cases de la ciutat de Mataró fins a totes les Llars d’Infants (es­coles bressol privades) de la ciutat. Considerant la unitat de mesura el temps empleat en fer el recorregut , per les les persones de menys de 25 anys. Es considera també que cerquem els trajectes i la proximitat a les dues Llars d’Infants més properes a cada Illa de Cases.

A la part esquerra del formulari tenim les ENTRADES on s’ha d’escollir la classe d’entitat de les entitats ‘origen’ i la classe d’entitat de les entitats ‘destí’ i on també s’ha d’escollir l’atribut identificador de cada entitat. Igualment s’ha de seleccionar les dues classes d’entitat del GTC, els segments i els nodes.

A la part central hi ha els PARÀMETRES de les taules que ja hem comentat.

A la dreta hi ha la configuració de les SORTIDES, connexió escollida d’entre les con­nexions actives del GM, i els noms de les dues taules de sortida que estem generant. També hi ha una retroacció del procés que s’està desenvolupant, una barra de progrés abaix de tot i un ‘log’ de quan s’ha acabat de processar cada una dels blocs d’entitats en que s’ha dividit del procés. En el cas de la figura 1, s’ha escollit blocs de 100 entitats i com que hi ha unes 800 i escaig Illes tindrem unes nou línies en la finestra, indicant per a cada bloc en quin moment s’ha completat. Aquest informació ens pot permetre decidir quin format de bloc és més eficient per a cada procés i cada màquina.

 

Fig 2. Generació de la Taula des de cada portal

A la figura 2 veiem el cas de la generació de les taules de trajectes i proximitat des de cada portal, n’hi ha uns 20000, si s’agafen blocs de 100 es necessiten 200 blocs tal com mostra la finestra de seguiment del procés.

També a la figura 3 es mostra la taula generada,  amb el primer camp D_S_I (districte_secció_illa) que correspon de cada Illa de Cases, el segon camp que es veu correspon a l’entitat d’arribada, que està definida pel nom de la Llar d’Infants corresponent, el camp número 4 correspon al temps definit en minuts que es trigaria en anar des de l’Illa del primer camp a la Llar d’Infants del segon camp, la resta de camps indiquen la geometria o sigui el dibuix del trajecte i només els pot interpretar el GM. Com es pot veure per a cada Illa hi ha dos trajectes, són els dos més ‘curts’ a les Llars d’Infants més ‘properes’.

Fig. 3. Taula de les sortides dels trajectes: TrajectesILLES_LI_25a_2

Aquesta  mateixa informació està indicada en un sol registre, en comptes de dos, en la taula de proximitat, on no hi ha cap ‘geometria’. Vegeu la figura 4 on la primera entitat de destí que es troba és la més propera (en temps)

Fig 4. Taula de les sortides de la proximitat: ProximitatILLES_LI_25a_2

En resum aquest mòdul és molt interessant per tenir una base de dades de trajectes o de proximitat en temps o distància, que es poden utilitzar en la publicació ràpida d’informacions que es puguin cercar a partir de ubicacions sobre el mapa de la ciutat o de llistats de domicilis, o d’adreces amb georeferenciació.   Pot ser molt útil per un recurs web, com ara el el servei WFS, del que es pugui obtenir un o varis camins a partir d’una petició d’una pàgina web on hi hagi una ubicació sobre el mapa de mataró. Només cal que, per que la informació sigui actual, les taules es va­gin generant periòdicament, cosa que s’aconsegueix de forma senzilla utilitzant aquest aplicatiu mostrat.