Industria 4.0 és el nou paradigma que es proposa al sector industrial, basat en els sistemes ciberfísics (CPS), internet de les coses (IoT), internet dels serveis (IoS) i la fàbrica intel·ligent (Smart Factory). L’adopció d’aquest paradigma suposa aplicar canvis tecnològics i canvis culturals en l’organització de les empreses.
Per aquesta raó m’ha semblat convenient començar aquest bloc dedicat a Innovació i Tecnologia recordant la seva definició i quines són les característiques bàsiques d’un entorn Industria 4.0.
Per fer-ho em recolzo en el treball de Mario Hertmann sobre aquest tema (1).
Industria 4.0 és un terme que agrupa tecnologies i conceptes corresponents a la cadena de valor. Dins de l’estructura modular de les Smart Factories de la Industria 4.0, els sistemes CPS (cyber-physical systems) monitoritzen els processos físics, creen una còpia virtual del mon físic i prenen decisions descentralitzades. Per mitjà del Internet de les coses (IoT), els CPS col·laboren entre ells i amb les persones en temps real oferint serveis que poden utilitzar el diferents participants de la cadena de valor.
Com podem veure, el concepte Industria 4.0 inclou els conceptes: Fàbrica Intel·ligent, sistemes Ciber-físics i Internet de les Coses.
Les característiques bàsiques d’un entorn Industria 4.0 són:
- Interoperabilitat: les dades obtingudes de diferents dispositius han de poder ser utilitzades per altres dispositius i aplicacions, per tan la informació ha de rebuda i interpretada sense perdre ni alterar el seu contingut i significat. Això comporta l’ús d’estàndards inequívocs per part de tots els elements de la xarxa.
- Treball en xarxa: sensors, controladors, bases de dades i operadors estan connectats a través d’una xarxa, proporcionant i rebent informació
- Treball en temps real: les dades es recullen en temps real i s’emmagatzemen de manera que els operadors puguin accedir o rebre avisos a partir de informació actualitzada i tractada en temps real.
- Descentralització: el treball d’adquisició, tractament, control i transmissió de les dades està distribuït entre els diferents nodes de la xarxa que poden actuar com a proveïdors i consumidors de dades i serveis.
És important entendre l’abast de l’estratègia implícita en el terme Industria 4.0. No ens pensem que sols te sentit quan ens referim a grans empreses, amb múltiples ubicacions i un nombre elevat de gestors. L’estratègia està destinada a qualsevol empresa que vulgui ser capaç de millorar la seva eficiència a partir de dades reals. I em sembla que aquí hi són totes.
(1). Hermann M, Pentek T, Otto B. Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios: A Literature Review. Dortmund: Technische Universität Dortmund; 2015 p. 15.