El passat 17 de gener coincidint amb la trenta-dosena Fira Internacional de Turisme, FITUR, es va celebrar el sisè fòrum d’EXCELTUR, associació d’empresaris turístics, amb l’objectiu d’acostar postures amb el nou govern i debati sobre els diferents aspectes relacionats amb el turisme que conformen l’actualitat. La jornada es pot resumir ens tres grans eixos temàtics:
1. La importància del sector turístic com a motor d’impuls econòmic davant l’actual crisi
2. Innovació en el turisme a través de noves apostes i prenent referents d’altres països.
3. Infraestructures de transport; una part important en la gestió del turisme
4. Conclusions: sintonia amb el nou govern.
La importància del sector turístic com a motor d’impuls econòmic davant l’actual crisi
Tal i com les dades econòmiques demostren, hi ha una opinió unitària a que el sector turístic és clau per ajudar a Espanya a sortir de la crisi.
– Espanya és el primer país d’Europa en ingressos per turisme i el segon del món, després dels EE.UU.
– El turisme provoca un factor multiplicador dels més elevats del món, ja que per cada euro que el turisme gasta el sistema crea 0’60 cèntims d’euro.
– És l’únic sector que pot ajudar a equilibrar la balança de pagament de l’Estat Espanyol, ja que suposa més del 10% del PIB i dóna ocupació al 12% de la població activa.
– Tot i estar en plena crisi econòmica i financera, l’any 2011 s’ha tancat amb 57 milions de turistes, un 8’1 més que l’any 2010, i els empresaris turístics han aconseguit resistir sense fer masses acomiadaments.
Innovació en el turisme a través de noves apostes i prenent referents d’altres països.
L’actual crisi s’ha de veure com una gran oportunitat per a renovar el sector des del punt de vista de la innovació i analitzar el mercat per detectar les noves necessitats i poder-les satisfer.
– Innovació en productes nous i únics i transformació i adaptació dels vells productes.
– Apostar i recolzar, des de l’Estat, als emprenedors i joves talents.
– Importància de les noves tecnologies en el sector turístic.
– Trencament de la desestacionalització, tant temporal con espaial.
– Exemples d’importants mercats receptius com a referents:
Mèxic: Ministeri de Turisme
Xina: Llei nacional del Turisme que marca prioritats i que tots els ministeris tenen com a referent
Infraestructures de transport; una part important en la gestió del turisme
Les infraestructures de transport en tot país son essencials per a una bona gestió del sector turístic i com a via receptiva i emissora dels fluxos turístics. En aquest sentit, algunes reflexions:
– Es demana menys regulació a nivell internacional i, per tant, més llibertat com a conseqüència de la globalització mundial.
– Construcció d’aeropolis, ciutats aeroport; Exemple de Dubai.
– Únic control aeri a nivell europeu que ajudi a rebaixar costos a cada país i agilitzi les connexions internacionals.
– Invertir en promoció i ajudes en finançament.
Conclusions: sintonia amb el nou govern.
Les jornades varen concloure amb una gran sintonia entre els empresaris i el nou govern que es sintetitza en els següents punts:
– Necessitat d’una flexibilitat laboral per facilitar la sortida de la crisi
– Reforma de la llei de costes per tal de fer-la més factible
Només hi van haver dues discrepàncies:
– Reclam d’un ministeri de turisme amb atribucions en la gestió d’infraestructures, transport, medi ambient i relacions exteriors.
– Nova llei de vaga amb un augment de serveis mínims i que es tingui en compte l’estacionalitat del sector.
Puntualitzar que els punts negatius es van trobar amb l’exigència per part d’Exceltur d’harmonitzar les legislacions autonòmiques, el que té com a finalitat directa coartar en el nostre cas la capacitat legislativa del govern català. I per altra banda, la voluntat de promocionar el nom “Espanya” com a única marca turística, el que significa també una harmonització i un viratge cap a la cultura única.