En el Tecnocampus de Mataró es troben espais de creativitat i innovació aplicats al turisme. Estudiants amb un Business pla i recolzats per Emprendetur —la línia de préstecs tous que gestiona Segittur per a joves emprenedors i empreses innovadores—, indiquen que alguna cosa està canviant en el sector turístic.
És el cas de Sara i els seus dos socis, també estudiants, que han desenvolupat un programari, Prometteo, mitjançant el qual les persones amb discapacitat auditiva trenquen amb les barreres comunicatives i poden gaudir d’un viatge independent i autònom. Com Sara, uns altres molts emprenedor@s estan cimentant el futur del turisme.
El sector, orientat al món per naturalesa, està suportant la crisi millor que cap. En 2012 van arribar gairebé 58 milions de turistes internacionals, amb un creixement del 2,7 per cent respecte a l’any 2011. Així mateix, es va produir un increment en la despesa total dels turistes internacionals del 5,7%. Tot això va fer que l’Organització Mundial de Turisme (OMT) hagi destacat que el balanç turístic d’Espanya és el “millor del món”, amb un saldo per turisme xifrat en 28.623,4 milions d’euros fins a octubre.
No obstant això, no tot és de color de roses en el sector. En 2012, l’índex de la xifra de negoci de les agències de viatges i operadors turístics va caure un 8,2% i l’ingrés per habitació disponible va caure un 0,6% als hotels espanyols. El 2013 no ha començat bé en l’estadística de viatgers. Els casos de corrupció no ajuden a la imatge de la marca i correm el risc de convertir-nos en una destinació barata com hem vist que ens considera el turista del Regne Unit.
En aquest escenari el sector és conscient que té la necessitat de generar activitats amb major valor afegit. Obrir-se mercats (BRICS? Àfrica?), intensificar l’aposta per una varietat de productes (Salut? Shopping? Experiencial? Gastronòmic?) i segments (jove? sènior? gai?). Interactuar més amb el client, segmentar la informació i, no obstant això, maximitzar l’impacte. Tourespaña té un portal informatiu (Spain.info), una pàgina de Facebook, un compte en Twitter i el portal Ineedspain.com, que inclou continguts generats per usuaris (Spain Addicts). Té moltíssims seguidors, però ara necessita fidelitzar-los.
Per tot això és necessari un professional ben format, modern, digital, viral, social, híper connectat, gestor, analista, innovador, emprenedor i molt creatiu donada l’absència de recursos. I no és aquesta la característica del treballador del sector. El propi Secretari d’Universitats va lamentar fa poc més d’un any la poca adequació entre demanda del mercat de treball i l’oferta formativa. Ja no són notícia les enquestes que mostren falta de coneixements de gestió en els nostres professionals, d’idiomes, de formació online, resolució de problemes i innovació. I després estan, totes les habilitats que ells no detecten (moltes d’elles ja esmentades). I és normal perquè el percentatge de treballadors amb estudis superiors en el sector turístic (24,6%) és 13 punts inferior a la mitjana de l’economia espanyola (37,9%). Les dades són molt poderoses.
La culpa està repartida. La societat no ha posat en valor els estudis de turisme. Els estudis universitaris de turisme han estat molts anys (alguns ho segueixen estant) en versió “Beta”. Com és possible que Espanya no sigui una de les grans potències en formació i recerca en matèria de turisme? Els grans i tradicionals dominadors del sector van ser emprenedors en el seu moment, però amb un escàs grau de formació. Com és possible que no sorgeixin més emprenedors com Amusement Logic, SeetGeek o… Prometteo? Doncs perquè no hi havia l’entorn adequat.
S’imaginen uns estudis de turisme amb la dosi adequada de management, moderna i degudament aplicada al sector del turisme i el lleure? S’imaginen que estigui situada en un entorn emprenedor i innovador? Amb nous emprenedors a pocs metres?Amb “laboratoris de la innovació” com a aules? S’imaginen que comparteixin Campus amb estudiants de Màrqueting orientats a les Comunitats Digitals i amb estudiants de ADE orientats a la Innovació i la emprenedoria? S’imaginen rebre docència per professors amb aquest tipus d’inquietuds, formació i experiència? S’imaginen que algunes de les seves classes segueixin la nova tendència del MOOC (Massive Online Open Courses) on es comparteix i difon el coneixement de classe en forma de vídeos o debats de forma global? Com ho fa Stanford, Harvard o el MIT? Imagine… it’s easy if you try.
Com hem vist al principi de l’article, aquest entorn existeix. I no només això, sinó que comença a donar els seus fruits. El mercat ja s’ha adonat de la fórmula de l’èxit: formació+internacionalització+emprenedor+sector turístic. Sara aprofita el seu temps avançant en el seu Business pla. En les classes de Màrqueting de la “Doble” (que és com a anomena al Doble Grau ADE-Turisme que realitza) coneix noves estratègies per promocionar el seu producte, idees innovadores que aplicar i contactes on presentar el projecte. Sara té molt clar que el món és el seu mercat i el sector espera molt d’emprenedors com ella. Would you be on top of the World?
Dr. Josep Maria Raya
Coordinador del Grau en Turisme i Gestió de l’Oci i el doble títol Turisme-ADE
Tecnocampus Mataró-Maresme (Universitat Pompeu Fabra)
jmraya@tecnocampus.cat
www.econ.upf.edu/~raya
Twitter: @Joserayav
http://blocs.tecnocampus.cat/el-bloc-de-turisme/