L’administrador de somnis

Quan una persona s’acosta als nostres locals per consumir els nostres serveis, es converteixen en hostes, comensals o visitants. En aquell moment, l’únic que volen és que els seus somnis, que durant tot l’any han anat engruixint, es converteixin en realitat. Vacances, dinars de celebració, visites desitjades durant temps a llocs de difícil accés per causes econòmiques, de distància o de treball, tot això deixat a les mans del tècnic en turisme, esperant que la seva professionalitat doni realitat als seus somnis.

El director d’allotjaments és un d’aquests tècnics que ha de saber administrar la base del seu negoci, que és la necessitat dels hostes, comensals i visitants per desconnectar de la seva rutina diària i submergir-se durant un, dos o més dies en una rutina diferent, a on els detalls el facin oblidar de la feina i els problemes. Som animals de somnis, som, com diu Rolf Jansen, “La societat del somni”.

No hem d’oblidar que formem part d’una cadena de serveis que està dins d’una destinació. El nostre bon servei posarà un granet de sorra a l’èxit de la destinació, però el nostre fracàs destruirà, no només el somni del nostre hoste, sinó tota la feina ben feta d’altres serveis que integren el producte final de la destinació. Som una cadena i formem part d’un tot. Nosaltres com allotjament; els altres serveis, que faciliten el coneixement o poder gaudir de l’entorn; els habitants de la destinació que fan viure a la destinació; sense oblidar l’entorn, que en molts de casos es l’excusa principal perquè hostes, comensals i visitants ens demani’n els nostres serveis i al qual hem de cuidar i preservar.

Com empresa de servei no hem d’oblidar que el nostre es un servei de “persones per persones”, a on el servei es produeix i es consumeix en el mateix moment en què es troben el personal que executa el servei i el nostre hoste, comensal o visitant . No hi ha marxa enrere, com diu Grönroos és el “moment de la veritat”, a parir d’aquest moment el nostre hoste, comensal o visitant només es podrà endur un bon record o una mala experiència, res més (a no ser que ens robi alguna tovallola). Com deia Conrad Hilton, en el moment que el nostre hoste entra pel “hall” de l’hotel, el 90% de l’èxit del nostre servei està en mans de les persones de primera fila.

L’organització d’un allotjament turístic no només és el despatx i la compta 6 del pla comptable, sinó l’organització de les diferents emocions del nostre hoste, del nostre personal i dels nostres accionistes. L’èxit del disseny dels nostres serveis oferts en els nostres locals, han de reconfortar els somnis dels hostes, comensal i visitants; els somnis i necessitats del nostre personal; i les exigències i objectius  dels nostres accionistes.

La nostra és una indústria de serveis emocionals, a on la nostra professionalitat serveix per carregar les “piles” de la nostra societat. Com a directors d’allotjaments turístics no els podem defraudar.

Per què els Turistòl@gs hem de saber de tecnologia?

Viatjar és una necessitat bàsica de l’esser humà i, com totes les altres necessitats bàsiques (menjar, dormir, aprendre, sexe…),  necessita d’una Ciència pel seu estudi i propostes per satisfer-la de la manera més eficaç i eficient possible.

La Turistologia que podríem definir com l’art i la ciència de la motivació del viatge que proporciona millores en la qualitat de vida, contactes internacionals i perspectives més àmplies per al turista I una forma de tenir cura de la cultura i crear riquesa i ocupació (amb bona retribució) per a la destinació turística, necessita de les tecnologies per tal de donar suport al turista des de el principi fins al final del viatge.

Quina tecnologia? La que sigui més interesant! I dissenyada e implementada amb una visió holística per saber com combinar-les i evitar situacions similars a les que podem veure en aquest vídeo:

Deixeu-me ser clar, no volem explicar Blockchain, Machine Learning, Realitat Augmentada, Internet de les coses… de manera que ho entengui un nen de 5 anys o la nostre avia… no volem aconsellar si cal comprar bitcoins… no volem fer servir la Intel·ligència artificial com una caixa negra amb models i dades d’altres sectors i empreses… volem fer-la servir amb les nostres dades, dels nostre sector de la nostre empresa. No volem fer servir internet de les coses i/o realitat augmentada per fer jocs virtuals.

NO es tracta de Blockchain, Machine Learning, Augmented Reality, Internet of Things … tot això són EINES! El que és important és de CREAR el futur de la Turistologia, els nostres estimats futurs Turistòl@gs, per que sàpiguen com combinar-les, per crear empreses/destinacions turístiques més rendibles.

I més sostenibles, dirien alguns. Per suposat! No sé en el teu mon, però sense rendibilitat no hi ha sostenibilitat!!! Rendibilitat per les empreses turístiques de la destinació (i això vol dir, donar suport al client des de el principi fins el final del viatge), amb treballadors rebent bons salaris (i això només és possible si estem orientats al valor i no al preu, si son els nostres clients i no els clients d’altres empreses!), minimitzant els efectes negatius (capacitat de carga, gentrificació…).

L’origen de la sostenibilitat són els beneficis per la destinació turística i la seva distribució. Això és Turistologia!

Podeu veure més informació al voltant d’aquestes tecnologies als següents posts…

http://turistoleg.blogspot.com.es/2017/12/blockchain-public-private-specialized.html

http://turistoleg.blogspot.com.es/2017/09/are-augmented-reality-ar-and-machine.html

M’agrada la tecnologia, encara m’agrada més la Turistologia però el que més m’agrada són els Turistòl@gs!!!

Fitur 38a edició: la gran festa del turisme mundial

Des de figurants disfressats de moros i cristians fins a les darreres aportacions de la tecnologia aplicada al turisme.

Èxit de professionals, expositors i públic.

Venim d’una edició, la del 2017, amb unes xifres realment bones; 165 països participants, 7.500 periodistes i bloguers, 245.000 participants entre professionals i visitants i 9.893 empreses.

Enguany , les millors xifres de la seva història. La participació internacional, ha estat un 54% del total, ha crescut en un 13% (les diferents regions han crescut Àfrica 21%, Àsia, Pacífic 19% i Europa 15%) i la participació nacional ha crescut en un 3% . Hi han assistit més de 600 ministres d’arreu del Món.

S’ha arribat als 251.000 visitants dels quals 140.000 eren professionals , és a dir un increment del 2,5% i 7.700 periodistes i bloguers.

fitur2

La superfície que ocupa es de 65.000 m2 i s’ha incrementat en un 5% respecte a l’any anterior amb 816 estands, un 8% més que el 2017, amb representants de 165 països.

S’han fet 200.000 sortides nocturnes promogudes per Festitur per un valor de 14,2 milions d’euros.

L’impacte econòmic que genera a la capital de l’estat està estimat en 260 milions d’euros.

Podríem dir que ara com ara Fitur és la fira més important que es fa a la capital de l´Estat.

El dia d’obertura de la fira el hasthag Fitur 2018 va ser trending topic mundial.

Ara Fitur es prepara per afrontar el futur, o millor dit, present, amb quatre fòrums simultanis: TechYnegocio, TechYdestino, TechYfuturo y TechYsostenibilidad.

La demografia i la tecnologia marquen les noves tendències . També hi ha hagut un laboratori de 5G.

La presència de les empreses tecnològiques ha crescut en un 16% aquest any 2018.

fitur

Big & Smart data, robòtica, sostenibilitat, assistents virtuals, realitat virtual… són peces fonamentals que donen respostes a milions de somnis encara per crear. Avui en dia aquestes eines ens permeten col·locar-nos a l’origen d’aquests somnis i conèixer el viatger millor que ell mateix, fins a quasi entrar al subconscient per oferir el que realment desitja, fins i tot abans que pugui imaginar-s’ho.

Per resumir els tres punts de la Fira i el sector podríem dir:

  1. Creixement tant de l’oferta com de la demanda , recordem que l´any 2016 segons dades de l’OMT hi ha hagut 1.235 milions d’arribades a tot el món i la previsió pel 2030 és de 1.800 milions d’arribades a tot el món.
  2. Tecnologia , cada cop un increment més alt de tecnologia i digitalització , el Big Data ja és aquí per quedar-se, el que caldrà seran experts en cuinar-lo.
  3. Reconciliació entre l’activitat turística i els residents que, en alguns casos, ja era hora que es prengués seriosament .

En definitiva una trenta-vuitena edició de Fitur amb contrastos simpàtics, una ocasió per retrobar vells amics d’arreu del planeta que de no ser per aquesta fira seria difícil de trobar-nos, i el més important, una eina per estar al cas del que està succeint i succeirà en el futur del sector turístic, sense oblidar-nos que l´Estat Espanyol rep 81 milions de visitants, la tercera millor xifra entre els estats de tot el món, dels quals un de cada 4 ve a Catalunya.

Hem de mantenir la vocació de seguir sent un referent en el sector del turístic.

L’ocupabilitat en el sector turístic: El cas de l’Estat Espanyol i Catalunya

L’ocupabilitat en el sector turístic:
El cas de l’Estat Espanyol i Catalunya

Aquest article és una síntesi d’un treball de recerca que vaig portar a terme.
Els diferents subsectors del turisme generen una infinitat d’ocupacions amb un nivell formatiu que condiciona la qualitat del lloc de treball. Els requisits formatius dels llocs de treball són els que condiciona la qualitat de l’ocupabilitat en el mateix sector.
Actualment, l’oferta formativa reglada en turisme es basa amb la formació professional, el grau en turisme i l’oferta de màsters i addicionalment els programes de doctorat.

En síntesi de totes les dades elaborades i treballades al llarg de la recerca, s’exposen les dades més significatives:
– L’activitat turística genera un 12,27% d’ocupabilitat respecte a totes les activitats econòmiques espanyoles.
Les CC.AA que generen més ocupabilitat turística, són Catalunya amb un 17% i Madrid i Andalusia amb un 15%.
Però Balears i Canàries destaquen perquè els seus ocupats en turisme respecte del total de les activitats econòmiques nacionals representen cadascuna el 26%. A diferència de Catalunya que té un volum del 12%, Madrid un 11% i Andalusia un 13%.
– Pel que fa a subsectors de l’activitat turística, l’hostaleria és qui té l’impacte més important a nivell d’ocupabilitat. Quant a generació de llocs de treball té un volum del 64,35% i destaca el sector de serveis de menjars i begudes amb un 76,21% del total de l’hostaleria. A causa de aquest volum d’ocupabilitat, en totes les dades treballades aquest sector és el que condiciona els resultats.
– Les franges d’edats que predominen en el sector turístic són, les de 30 a 44 anys amb 43,32% i la franja de 45 anys i més amb un 35,71%.
– És un sector amb un 78,48% d’assalariats i un 21,49% d’autònoms.
Del conjunt d’assalariats, el 66,57% ha disposat d’un contracte indefinit i un 33,43% d’un contracte temporal.
Quant a jornada laboral, d’aquests assalariats, el 57,56% treballa a jornada completa i el 16,73% a jornada parcial, però hi ha un 25,70% que no es tenen dades.
– És un sector que predominen els estudis secundaris amb un 62,43% dels ocupats, els estudis superiors amb un 26,78% i els estudis primaris amb un 10,63%.

Dels estudis secundaris destaca l’hostaleria amb un 67,38% d’ocupats amb estudis secundaris, repartits entre els serveis d’allotjament amb un 61,86% i els serveis de menjars i begudes amb un 69,10%.
També destaca transports de viatgers amb un 62,38% d’ocupats amb estudis secundaris i altres activitats turístiques amb un 48,91%.
Dels ocupats que tenen estudis superiors, destaca altres activitats turístiques amb un 46,67 i amb diferència transports de viatgers amb un 28,47% i hostaleria amb un 19,20%.
Pel que fa als ocupats amb estudis primaris, destaca l’hostaleria amb un 13,19% seguit de transports de viatgers i amb diferència, altres activitats turístiques amb un 4,41%.
– El mateix sector turístic fruit de les necessitats provocades per l’estacionalitat i la demanda, no distingeix les titulacions de Grau i Cicle Formatiu.
Malgrat que a escala formativa, els diferents plans docents estan elaborats per un conjunt de competències que diferencia el CFGS i el Grau, l’estament universitari està reconeixent implícitament que hi ha un superposició de determinats continguts del CFGS d’Hoteleria i Turisme amb l’oferta de Graus. Així ho demostra la regulació universitària espanyola i catalana amb matèria de reconeixement d’ECTS pels titulats de CFGS.
El reconeixement de crèdits ECTS de les universitats catalanes i centres adscrits que apliquen als CFGS d’Hoteleria i Turisme està amb un 13,45%.

Generating and compensating demand. Increasing profits!

The old Yield/Revenue Management idea of a single demand curve is over. We have to generate demand/s with new segments. We have to compensate current demand with the new ones. We have to increase profits. We have to reinvent Yield/Revenue Management.
The other day, I shared with you a couple of tweets where I quoted two sentences from this book

The two sentences were…
1) “Revenue Management: A Path to Increased Profits”. PROFITS!!! Clear?
2) “…adding the creation and direction of demand to the present #revenuemanagement focus of managing current demand”. Waves Management!!! Clear?
Why did I highlight this sentences from this book?
Because, I Touristologistly believe, that they represent something fundamental AND usually missing in nowadays training, consultancy, practice of Yield/Revenue Management.
First, the focus on pricing techniques (that are very interesting, except when they are just… mark down the price with low occupancy!) and not the focus on profit.
Second AND MORE IMPORTANT, paying all the attention on CURRENT demand and a lack of focus on demand generation from NEW segments. Segments with different patterns that you can seduce in different ways in order that they appear in your Hotel/Tourism enterprise when is more convenient to you. Furthermore, you can compensate high demand of one of the segments with low demand of the others AND THE OTHER WAY AROUND. So, compensate low demand of one of the segments with high demand of the others. We are wave managers, remember? Here you can see a graphic representing waves compensation!

WavesCompensationLet’s see an example about waves compensation. We can think about Shangri-la … they have a problem of low occupancy (better to say a problem of less than desirable profit? YES!!!) during weekends because most of their customers are business people.
They Touristologistly make the most of nowadays social tendency… I want to be the best professional BUT ALSO THE BEST Parent!!!
So, you can promote to your customers… use you hard earned points of OUR loyalty program to appear in OUR hotel during weekends and enjoy especial activities for your kids. Not only you are a great professional you are the parent of the month! By the way, good example of Versions Of Me!!! The business people doesn’t appear during the weekends BUT yes, the lovely parent!
You can read this article and see how they are practicing these ideas.
“In 2017 Shangri-La Hotel, Shenyang, in Shenyang China, launched its second round of “K20 Activities.” This two-day training program, available to travelers and locals, pairs up to 20 children ages five to twelve with professionals at the property for fun “training” sessions that provide insight into the in’s and out’s of luxury hotel operations.” Interesting practice Shangri-la!!!
At the end of the day, these two ideas conveyed in the two sentences that we have been talking about (improving profits and discovering new segments) are highly connected. When you have new segments, you can sell to them complementary products, as a matter of fact, F&B or beds can be the complementary ones because, for specific segments, the principal components of the product are related with their main motivation.
It can be good service and attitude with their dog as we saw in this example about Disney OR to enjoy doing your favorite activity surrounded with people that like it or want to be a professional or they are already professionals on it… like the example of Chip Conley’s first specialized hotel on Rock music lovers and based on Rolling Stone magazine !!! It is obvious, that in those scenarios, the possibility to sell these extra activities and the basic ones without a discount will increase your TRevPar.
We can also use Long Tail theory for these specialized segments… that means to appear in specialized places where you will pay lower commissions/prices and sometimes don’t pay them at all. Let’s see two examples…
For instance, if you create a tour for architects from architect’s point of view, visiting the city where you have your hotel, offering also possibilities to sign in an internship with a local architect studio, etc. You can use Long Tail Theory and try to promote and distribute your package in any Architects university around the world. This promotion and distribution can be a win to win situation for everybody! Here you can find more information about special packages for Architects.
The same can happens, if you create a specialized package for grandparents travelling with their grandkids where you teach mathematics (a fun review for the grandkids and an opportunity for the grandparents to become the perfect tutor) or teaching basic coding to develop a native mobile app (where the kids will be the tutors!!!) to appear in a specialized social networking site as grandparents.com can also generate, again, this win to win situation!
All these actions will also increase your GopPar! More opportunities to generate extra revenues, or commissions for special activities, less cost of promotion and distribution… I love the application of long tail theory in Touristology!!!
Yield/Revenue management is changing a lot and we need YOU to create, improve, define these changes!!! As Alan Kay says “The best way to predict the future is to invent it”!!!! We are Touristologist! We do that!!!
Do you want to join US? I will be here, in the cloud, waiting for you!!!!

Create something ORIGINAL for specialized segments!

These weeks have been very intense! A proposal to create a start-up, a consultancy, the first classes and seminars…. I love intense times related to Touristology!!!

A copyologist’s thought that has appeared over and over during these activities it is the idea that Tourism enterprises Or Tourism destinations must begin the creation, communication and commercialization of Tourism products WHEN THE TOURIST IS ALREADY HERE. How on earth is possible that in XXI century this idea still alive?

I will provide two examples based on my experiences during these weeks. I hope you enjoy them AND HELP TOURISTOLOGY TO DESTROY THIS OLD AND NO PROFITABLE IDEA!!!

The other day, I shared with all of you this video, introducing the AirBnB initiative related to Jessica Parker and asked a simple question… What would you do in order to remain competitive?

Screen Shot 2017-10-08 at 18.43.57

I was waiting for examples like… I will look for new segments, I will try to seduce them with this dynamic package using a collaboration with these enterprises… To me surprise, I got some like this:

“I will do special activities for THESE Tourists. As they are here (near to my hotel) I will offer to them complementary activities”

WoW! Offer services to Tourists of other enterprises because they are here?

I don’t think this is, necessarily, a bad idea BUT… is it a Touristologists’ idea?

Is it a profitable one?

Is it NOT much better that YOU define YOUR segment then, try to create customized and aggregate components of products in order to satisfy their needs USING the chain of value that you build and control?

AirBnB is doing just this! Define a segment (Jessica Parker’s fans), customize and aggregate components of products to seduce them (meet the star, do the activities that She did in the films…) AND, of course, making the reservation through AirBnB!!! Something similar happened to me when I had the opportunity to be an external consultant for a hotel. They spent hours and hours talking about how the hotel is refurbishing its rooms, the swimming pool, the reception… in order to get “quality” Tourism.

How long they talked about segments definition? “0” How many seconds did they talk about distribution channels, meeting places of this segment? “0” How many seconds did they talk about how to help YOUR Tourists to help YOU to create, communicate and commercialize tourism products? “0”

If you want to seduce more profitable Tourists you have to use Touristology’s frameworks! Define a segment, customize and aggregate an offer to seduce them through a chain of value that you control/manage!

To summarize, spend less budget on refurbishing the hotel and more budget on refurbishing YOUR Chain of Value!!!

You are doing the process perfectly BUT you have a confused goal! As Einstein said:

EinsteinStop complementing / copying product of other enterprises. Stop refurbishing. Create something original for specialized segments! Don’t be copyologist… BECOME A TOURISTOLOGISTS!!!

Are Augmented Reality (AR) and Machine Learning (ML) the new, new thing?

This summer I have been doing an intellectual travel deep inside Augmented Reality (AR) and Machine Learning (ML). I mean, I listened to videos, read books, talked with experts and in parallel I began to use this knowledge developing native mobile apps and thinking how to apply them to the Tourism sector, What else?!?!?

First, I enjoyed Augmented Reality then, I fell in love (again) with Machine Learning (at the end of the day is a close relative of the Intelligent Systems that I learned doing my doctoral thesis). Soon, I realized that the two concepts are very related and that together can improve plenty of operations and processes of any Tourism enterprise OR Tourism destination!

Augmented reality can bring a customized information to the generic reality that all share. Here you can see a demo…

Machine Learning can create groups (segments!) classifying things, make recommendations (like Netflix or Amazon are doing).

I love Silicon Valley series, here you can enjoy a (funny) demo of Machine Learning… I hope we can create something more useful in OUR classes/seminars!!!

These possibilities to create groups (classify) people or objects, make customize recommendations, together with the possibility of show this to YOUR Tourists in real-time right here right now, open a lot of possibilities.

Specially, if you are in a trip and you need access to CUSTOMIZED information, products/service, contacts…. Just remember, the winner in tourism will be the ones able to provide support to the Tourist from the beginning to the end of the trip!!! Definitely, AG and ML can help you on this matter!

A very good way to get the customized information in real-time is ML… Now Yes!

AR+ML can be the new, new thing!

But… BE AWARE! Customization without privacy can be a nightmare! The user, at any time can decide if He/She wants to get o send this customized information OR changing the rules of how to customize this information (Versions of Me, remember?) AR without customization it is NOT the new, new thing! We don’t want generic information about (people, product/services…). We want customized information NOW and HERE!

AR + ML can allow us to put  web 2.0 business model in action!

ScalableCustomized: Sure!

Syndicated= Buying/selling anything right here, right now! …wait a moment Jordi… How can you trust the buyer and the seller? How you can create smart contracts between them? How you can send/get payments in a secure way? Ummm does Blockchain ring a bell to you?!?!?

Pro-Am = Can we organize a group? Right here, right now???

Let’s try to apply these ideas in Marketing OR in Yield/Revenue Management, for instance!

Machine learning can do marketing research in real-time based on your behaviour, in the things that you are saying, in the things that you are watching… right here, right now! Based on this real-time marketing research your organization can customize the 4P’s of Marketing (you know how much I respect this classic of Marketing and how funny I find the people that year after year say that they have find a new P or the 4X’s or the 6 S’s. Classics are classics and they are timeless!).

Let’s see some examples of customization…

You can customize the product/service AND the servuction process.

You can customize the price using some pricing ideas… opacity, up-selling, cross-selling…discounts or customize/new services for a group created by the Tourist!

You can customize the promotion and do it right now, right here using the knowledge that Machine Learning provide and the power of improving the reality that Augmented Reality provide to your apps!

You can change and customize the place using the power that Syndication provides… By the way, do you really thing that the smartphone is the place?

Can you think about one example of how to use Machine Learning and Augmented Reality to improve the processes (Marketing, Yield/Revenue Management, Human Resources… of your enterprise? Do you think that doing that you can earn a competitive advantage?

Come on Touristologists! YOU are the best minds working in the best sector ever! Time to proof it!

We love connecting dots! We are Consilient Thinkers  loving to nimbly pass from Web-engineering to Touristology!!!

Is Tourism OUR oil?

The other day, I was learning about Nigeria one of the most powerful countries in Africa.

Nowadays they try to create start-ups based on new technologies, they try to educate its population in coding skills… Perfect!

I also learned that they had oil… BUT the enterprises which extract, refine and distribute it are big corporations. So, they have the oil (and all the possible side effects: Pollution, etc) and others get the profit. Well, except for a few local people that allow this and they are also very rich!

BUT… Jordi it is not this blog about Touristology?

Calm down, Touristologists! I am the king of metaphors, remember?

For some countries, Tourism is OUR oil! We have to decide if we want to play Nigerian model OR to play the game as other countries (You-know-the-ones) which extract, refine and distribute their own oil!

If you manage your Tourism resources, if you select your own segments, if you create tourism packages to satisfy their necessities that will be better satisfied during a trip, if you communicate and commercialize these packages… then you will have YOUR own Tourists.

To them you can propose international routes, to them you can sell other Tourism destinations!!!

Then, we would be a Tourism destination leader!!!

On the other hand, if you don’t that… the big share of the profits will be for other enterprises which will get the trust and will manage THEIR Tourists… AND local population will get the bad side of the coin…. Carrying capacity!!! Gentrification…!

Of course, few local people also will get profit and maybe for this reason they don’t see the necessity to propose a stimulating alternative for everybody OR maybe it is because a lack of Touristology’s vision!

Do you want to play Tourism? Play it in the right way… Touristology’s way! Create, communicate and commercialize your own packages. You will get less side effects, more profits, higher salaries and happier citizens.

I love Touristology’s games!!!

Is the gig economy related to generic or specialized Tourism? BOTH!!!

The other day, a group of Touristologists decided to give a presentation about Waynabox a new OTA in the European field selling trips AND SURPRISES!

Interesting enterprise! But… generic! Basically, because the main driver for the Tourists, airline companies, hotels and even for the new travel agency is… PRICE! So, in order to be successful, they need economies of scale… meaning a lot of customers.

For the Tourists, you get a surprise trip. Yes, BUT please don’t forget… at a low price!

For the Airlines companies and Hotels, you get customers when you have a low occupancy or empty seats. So, they use a basic principle in Yield/Revenue Management… Mark down the price. I hope that as managers…This is NOT all they will get!!!

Remember, we are wave managers. So, maybe we can create an example of specialized tourism where less Tourists and more revenues (RevPar, TRevPar) AND PROFITS (GopPar) can be a better OR COMPLEMENTARY business model for all the members of the chain of value!

Few days ago, appeared this article by John Hagel about the gig economy. I found the article very interesting! He explains that gig economy can be for “Routine tasks” AND for “Creative problem solving”… I began connecting the dots between trips, surprises and opportunities in the gig economy!

To me, “Routine tasks” sounds generic and “Creative problem solving” sounds to opportunities for specialized Tourism!

Are you a specialized freelance with a set of high demand skills? What about you can go to a different city apply your skills and then enjoy the city?

By the way, some people call this combination of business and leisure Travel “Bleisure”

Do you think that companies from around the world are willing to hire the bests experts in the world?

Do you think that this combination of a job and Tourism can seduce these experts?

Do you think that they can use/enjoy an upgrade in the airline company in order to relax before, during and after the trip? Do you think that, for this segment, location and services of a hotel are more important than the price?

Ummmm  it sounds that you can use the butterfly strategy here!!!

ButterflyStrategyCan you describe the chain of value of this segment? Can you describe the operations and processes in order to seduce both the segment and the enterprises? Can you prove that you are one of the best minds working in the best sector ever?

I love Touristology’s games!!! What about YOU???

Winners and losers in Tourism

Which Company/Tourism destination will win in Tourism? The one(s) giving support to the Tourists from the beginning to the end of the trip!

Will WoT/IoT help to give this support? Definitely!

Will Blockchain /Smart Contracts help to give this support? Definitely!

Touristologists connecting the dots!
Touristologists changing the way we enjoy, manage and define Tourism!!!