El bon disseny

El problema de les paraules és que de tant repetir-les perden sentit. Quan parlem de disseny, ens situem “a priori” en un ambient artificiós, on el significat es perd, engolit per un mon que prejutgem predominen les boges i sofisticades fantasies dels dissenyadors. De fet no és estrany que això succeeixi. Darrere cada objecte que ens observa en silenci des de la seva privilegiada situació dins un mon quotidià, s’amaga un projecte intel·ligent i sensible que s’ha concretat magistralment en unes formes plenes d’intenció.
D’aquesta manera, encara que la meravella de la seva creació obeeixi i doni resposta a unes determinades necessitats primàries i concretes, res no ho denota en la seva fisicitat, que se’ns apareix de vegades irreal. Fins i tot podria tractar-se de màgia, la de crear bellesa útil, tot i que paradoxalment obeeixi a un procés de producció ben real. I és aquest precisament, el punt d’inflexió on radica la seva gènesi, en aquesta transició que protagonitza de lo real a lo imaginari, obeint a unes necessitats universals i plurals a través de les seves artístiques formes. En això consisteix la híbrida i excepcional naturalesa del disseny, en la seva ambivalència racional i creativa, tamisada per la versàtil fluïdesa dels modes de la cultura i els seus paranys, i d’aquí la seva sofisticació.
El mític “Menys és més” de Mies Van der Rohe, el pensament discursiu d’Adrià Frutiger quan manifesta que “Les lletres han d’aparèixer nítides i clares. Han d’adaptar-se a la vida, doncs elles són el vestit de la paraula”, o la reivindicació per retornar a la tipografia la vivacitat de la parla, del professor de la Universitat de Xile Juan Guillermo Tejeda en el seu Diccionari Crític de Disseny, son exemples il.lustratius d’una interioritzada essencialitat del disseny. Així, submergit en un món on el principal contingent és la perdurabilitat de la essència, el bon disseny se’ns mostra “per se” en la mesura que esdevé intemporal.
Natàlia Quílez Cepero

Natàlia Quílez Cepero

Publicat per Natàlia Quílez Cepero

Doctora en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, i artista i Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Granada, és membre de l'equip investigador del Projecte de Recerca I+D+i: "El rostre humà: Identitat i semblança",( HAR 2010-20661), del Ministerio de Ciencia e Innovación, amb funcions d'enregistrament dels estudis experimentals i la creació de fons documental; membre de l'equip investigador del projecte R+D: "El rostre com a paradigma identitari: entre art i ciència mèdica", (Còdi 307119), de la Fundació Bosch i Gimpera de la Universitat de Barcelona; Investigadora contractada per la FBG pel projecte R+D "De la Fisiognomia aristotèlica a la representación de las pasiones de Le Brun"(Còdi 307206), del que es investigador principal el Dr. Sebastià Serrano. Tanmateix ha estat membre del projecte d'investigació I+D+I "Els realismes contemporanis a Catalunya. Un enfocament experimental: aspectes conceptuals, processuals, tècnics i historiogràfics. Universitat de Barcelona (1999- 2000) (còdi projecte 015950); "Els realismes contemporanis a Espanya. Aspectes conceptuals, processuals i historiogràfics" (número projecte oficial PB98-1251) (MEC). Direcció general Científic i Tècnica, Madrid (2001-2003). En l'actualitat, compagina la creació artística amb la docència. Participa en el Màster "Creació Artística: Realismes i entorns" (M2101) impartint l'assignatura "Fotorealisme Pictòric i infogràfic" de 2'5 crèdits (codi 565494 )UB. Igualment, ha dictat una conferència titulada "La infografia emotiva", Abril de 2013, en el marc de les VIII Jornades Predoctorals (UB). Tanmateix, també ha dictat una conferència titulada "Fotorealisme Pictòric" (UB). És consultora de Grau Multimèdia a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), impartint l'assignatura "Imatge i Llenguatge Visual", que forma part d'una sèrie de continguts que s'ocupen del disseny visual dels productes multimèdia, i a l’Escola Universitària Politècnica de Mataró (UPC), imparteix l'assignatura "Disseny Gràfic" del Grau de Mitjans Audiovisuals. Participa en congressos, presentant diverses ponències, així com en exposicions. Sala de treball 3.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *