Tel. +34 93 702 19 59 formaciopermanent@tecnocampus.cat

La innovació no sempre s’entén. Quan Gilette va decidir transformar el seu model de negoci rebaixant el preu de les maquinetes d’afaitar i fent-les accessibles per tothom, amb l’objectiu de generar ingressos venent els recanvis de les fulles, els competidors no ho acabaven de veure. Quan va signar el contracte amb l’exèrcit dels Estats Units per proveir de maquinetes els soldats de la Primera Guerra Mundial sí que ho van veure. Però ja era tard.

La història és plena d’exemples com aquest: emprenedors innovadors que van girar una idea de forma inesperada i van revolucionar el mercat.

Apple canviant el model de venda i distribució musical amb iTunes, el concepte de telefonia mòbil amb l’iPhone, o apostant per un màrqueting emocional quan els competidors jugaven a un altre joc.

Amazon venent llibres per internet, i transformant-se després en un proveïdor general global per tot tipus de producte.

Starbucks traslladant l’essència dels cafès “premium” al concepte de cadena i fast-coffee i proporcionant als clients no una fugida ràpida amb el got de cartró, sinó al revés, amplis i còmodes sofàs on seure a assaborir el cafè.

O Nike, sincronitzant l’activitat física al núvol per primer cop, i donant el tret de sortida a l’onada d’apps d’activitat física.

Tots aquests exemples ens parlen del mateix: de la importància capital que té la innovació a les empreses. I qualsevol emprenedor farà bé de tenir-ho present.

La gestió de la innovació com a recurs professional al mercat actual

 

Quan parlem d’innovació no ens hem de circumscriure a les grans marques i a les innovacions que transformen el món sencer. Aquests són els casos més visibles a causa del seu volum i impacte, però els recursos emprats serveixen a qualsevol escala, per qualsevol empresa o projecte.

La innovació no és cosa d’ara, sempre ha estat quelcom important, però és cert que al mercat actual renunciar-hi és tant com renunciar a l’empresa. No tots podem inventar l’iPhone, no tots canviarem la forma en que les persones es relacionen o fan allò o allò altre. Però tots podem pensar out-of-the-box i innovar en el nostre àmbit, i ho hem de fer per sobreviure i destacar entre la multitud d’empreses i projectes. I no necessàriament s’ha de ser amb nous productes. La innovació la podem dur a terme en:

  • Serveis, solucionant problemes, optimitzant el present o transformant el mateix servei. Seria l’exemple de Starbucks.
  • Processos i tecnologia, com Nike llençant Nike+ per sincronitzar activitat física.
  • Experiència del servei. Quan FedEx va incorporar per primer cop el seguiment logístic-tecnològic dels enviaments, va crear una nova forma de viure el fet d’enviar un paquet. Amb tant d’èxit que es va imitar el model al món sencer.
  • Estratègies o models de negoci, com va fer LEGO després de les baixades de vendes dels anys 90, canviant el model de negoci focalitzant-lo en el client.
  • Mercats, perquè moltes vegades existeixen nínxols en els quals no hem pensat. Les agències de viatges més innovadores, per exemple, han aconseguit consolidar-se en un ecosistema que prima els majoristes especialitzant-se en micronínxols, com el turisme religiós, l’arqueològic, l’esportiu, etc.
  • Canals de distribució i vendes, optimitzant els processos per augmentar rendiment intern i satisfacció del client, per exemple.
  • Aliances. A vegades, les associacions més inesperades són les que millor funcionen.

La innovació és clau quan una empresa perd quota de mercat o entra en pèrdues, quan hi ha aspectes interns molt millorables, i en general quan els obstacles i perills dels mercats passen per sobre del funcionament del negoci. També quan necessitem destacar per sobre de la competència, o davant la indiferència del públic. Es tracta, en definitiva, de detectar un problema i buscar les solucions més imaginatives per resoldre’l, més enllà de les solucions tradicionals o rutinàries.

El perfil emprenedor innovador

 

Per innovar, com per emprendre, cal un esperit determinat i una capacitat de pensament lliure de restriccions. I amb això, en part, es neix, però en bona part també s’aprèn. Per això resulta tant interessant el Màster Universitari en Emprenedoria i Innovació: no només et proporciona el corpus de coneixement i eines per interpretar i utilitzar el mercat global a favor del teu projecte, sinó també mecanismes i know-how per potenciar la nostra capacitat de lideratge creatiu i innovació.

Si ets empresari o emprenedor, vols llençar un nou projecte, o a la teva empresa fa falta aire nou que l’empeny cap endavant, ets la persona per fer aquest Màster. Consulta aquí tots els detalls, i prepara’t per aprendre no només a trobar solucions empresarials innovadores, sinó també a planificar la implantació de les innovacions, i gestionar el seu desenvolupament.

Hora d’emprendre de veritat!