De la Unitat Tecno-Didàctica a la Digital Factory

Tot just fa un any, a la convenció del Tecnocampus, vam explicar els projectes que teníem en ment de cara al curs 2012/2013 on hi destacàvem l’inici de la transformació cap a la Tecnocampus Digital Factory. Quan tot just arrenca el curs 2013/2014, podem dir que ja és una realitat.

Els tres eixos que donen sentit a la TDF són la Innovació docent, la producció de continguts i la gestió de plataformes digitals, que es tradueixen en tres grans unitats de treball: la unitat tecno-didàctica, la unitat de continguts digitals i la unitat TIC.

Tecnocampus Digital Factory

Aquest any doncs, l’afrontem amb el repte de seguir contribuint a la innovació docent en tota la oferta formativa del Tecnocampus a través de l’acompanyament, el suport i la formació TIC i TAC; de fer realitat més programes en formats no presencials i semi presencials; de seguir al capdavant de l’oferta de cursos massius online i en obert (MOOC); i de produïr, publicar i difondre continguts en obert.

Debutant amb Moodle 2.4

El passat dia 1 de juliol es va realitzar la formació al PDI de l’ESCS i de l’EUM per a introduir les principals novetats del nou Entorn Virtual d’Aprenentatge.

En doble sessió de matí i tarda i durant 4 hores vam anar analitzant els canvis més significatius de la nova versió de Moddle que incorporarem, la 2.4, en comparació a la que s’ha utilitzat fins ara, la 1.9.

Al llarg d’aquestes tres setmanes de juliol, hem encetat un joc per a fomentar l’ús del nou entorn amb la finalitat que els docents acabin descobrint l’usabilitat de la nova plataforma sota el títol M&M&M (Marató de Moodle a Mataró)

Us recordem que per a participar en aquest repte, així com per a treballar de manera provisional en les vostres assignatures, ens hem dotat d’un espai Moodle d’ús exclusiu per al professorat. En aquest espai trobareu:

  1. L’Aula de Formació, que vam utilitzar el passat 1 de juliol.
  2. L’Aula Oberta, on la UTD us anirà informant de novetats, bones pràctiques, innovacions docents, etc.
  3. L’Aula o aules de prova, que necessitare bé per anar jugant, bé per a desenvolupar les assignatures que impartireu a partir del proper mes de setembre. Podeu sol·licitar-les enviant un mail a: utd@tecnocampus.cat

Us recordem que l’aula oficial, aquella on estaran allotjades les assignatures, encara no és accessible des de la web del Tecnocampus. Tanmateix podeu accedir a través d’aquets enllaços:

  1. Aula Virtual ESCS
  2. Aula Virtual EUM

Seguim!!

Moodle 2.4 from Tecnocampus Digital Factory on Vimeo.

Curs de presentacions amb Prezi a la Universitat d’estiu

A partir del 25 de juny el Tecnocampus posa en marxa la Universitat d’Estiu amb l’objectiu principal d’acostar la universitat a la ciutat.

La Universitat d’Estiu acull tot un conjunt d’activitats formatives i lúdiques adreçades a estudiants, professionals i públic en general: campus per a joves, summer courses adreçats a alumnes d’altres països, activitats esportives relacionades amb el mar, jornades, conferències i més de 20 cursos i tallers de temàtiques molt interessants. Dins l’extens programa i inclòs a l’oferta de cursos i tallers de tecnologia i eines informàtiques es troba el curs de Prezi que realitzarem conjuntament amb l’Àlex Araujo (@alexarabat) i la Ingrid Sabaté (@ingridsabate). Organitzat en 3 sessions: 8, 11 i 15 de juliol, de 16 a 20 hores, s’imparteix a l’aula d’informàtica 2 (primer pis de l’àrea universitària). Podeu veure i descarregar el tríptic del programa aquí.

Al llarg de les 12 hores que dura el programa l’alumne aconseguirà entendré i dominar l’eina dissenyada per Adam Somlai-Fischer i Peter Halacsy, i que serveix per fer presentacions, com les que es fan amb Power Point, però molt més actives i dinàmiques.

Us deixo tant l’enllaç de la presentació-guia que farem servir durant les sessions de dilluns i dijous. Us deixem també alguns recursos bàsics relacionats amb com fer presentacions efectives així com recursos sobre Prezi:

a) Recursos generals

Alguns recursos sobre Prezi:

Esperem que el curs sigui profitós!

 

Benvinguts al Tecnocampus!

D’entrada, donar la benvinguda a un grup de docents que s’incorporen a una universitat sembla bufar i fer ampolles.

Tanmateix, quan la persona que et fa una formació inicial et parla de que aquell curs que tu pensaves que s’iniciava el 23 de setembre resulta que comença a preparar-se avui i que tens un timing diguem-ne que intens entendreu que l’empresa no és precisament  fàcil.

És per això que per a la Unitat Tecno Didàctica és una de les formacions que considerem fonamentals. Entrar i que et demanin (plans docents, cronogrames, activitats d’aprenentatge, etc.) a vegades angoixa. Tot i així, des d’avui també saben que compten amb un equip de professionals que els recolçaran en el disseny d’activitats, en la creació de recursos (vídeos, tutorials, locucions, etc) o en sistemes d’avaluació, entre d’altres. A partir d’ara disposen del suport d’unes persones que els ajudaran a plantejar tant la seva docència semipresencial com presencial.

Us deixem l’enllaç de la presentació per si voleu saber-ne més…. Presentació al nou professorat TCM

 

El Mooc innotools encara la recta final

El curs massiu online i obert (MOOC) del Tecnocampus i la UPF encara ja les seves últimes setmanes i, en aquest punt, ja podem començar a obtenir algunes dades més vinculades amb la participació real al curs que amb el nombre inicial d’inscrits.

Tot i que encara queden dues setmanes, més de 230 persones han finalitzat ja el mòdul que s’iniciava aquest dilluns i estan a l’espera de concloure el curs la setmana vinent, i són més de 770 els estudiants que han superat el mòdul quatre. La xifra d’estudiants que estan seguint el curs s’enfila fins als 3620, que van iniciar el mòdul zero i encara poden finalitzar els diversos mòduls fins a la data de tancament del curs, el proper 24 d’abril.

Pel que fa un dels indicadors més interessants en aquests tipus de curs, la participació, els diferents espais de debat superen ja les 1.950 intervencions repartides en diversos espais de conversa sobre el mateix curs o en la generació d’idees per sectors. En aquesta secció d’idees, les sinèrgies generades entre participants d’arreu del món superen els 300 missatges.

Bona acollida a la xarxa

El dia 30 de març l’Informatiu cap de setmana de TVE obria una notícia sobre els MOOC amb imatges d’Inotools (min. 10:48), mentre que a la xarxa, són ja 55.000 les visualitzacions i prop de 100 subscriptors al canal de vídeos docents del Tecnocampus on hi ha els materials del curs en obert. També a twitter, on el perfil @innotools compta amb 675 seguidors en quatre setmanes, el més destacat és la interacció que proporciona aquesta xarxa social permetent, per exemple, la resolució d’incidències o la visualització de comentaris i opinions a mida que va avançant el curs.

Alguns comentaris al TL #innotools

El MOOC Innotools arrenca amb més de 6.700 inscrits

Dilluns 18 de març és la data en la que s’ha obert el Curs Obert Massiu i Online desenvolupat entre el Tecnocampus i la Universitat Pompeu Fabra. Aquest curs forma part de la primera fornada de MOOC (Massive Online Open Course) impartits des de la plataforma MiriadaX, pionera en l’oferta d’aquest típus de cursos en l’àmbit Iberoamericà.

innotools

Un projecte pioner a Catalunya

L’Universitat Pompeu Fabra és pionera en l’àmbit català el fenomen MOOC, només la Universitat de Girona i l’Universitat Autònoma de Barcelona també han començat a explorar aquest nou format d’oferta formativa oberta i gratuïta en diferents plataformes.

Els dos cursos de la UPF són “Descodificando àlgebra”, de l’Escola Superior Politècnica (ESUP), que amb més de 1.700 inscrits s’ha iniciat l’11 de març i “Innotools: transforma tu idea de negocio en una propuesta de valor única”, creat al Tecnocampus Mataró per l’Escola Universitària del Maresme (EUM).

Innotools: sis setmanes de creativitat i innovació

Innotools pretén apropar a tots els inscrits diferents eines innovadores per a treballar una idea de negoci. L’ Empathy map o el Business Model Canvas son dues de les eines treballades de la mà dels docents de l’assignatura, de diversos testimonis que ens apropen la seva experiència i de la pròpia comunitat d’estudiants.

Les inscripcions encara estaran obertes al llarg de la primera setmana del curs. [registre]

Entrada relacionada: 58 nous Moocs a MiriadaX (10/01/2013)

Dues beques de producció audiovisual i una de gestió de plataformes

Fins el dia 11 de març podeu presentar les vostres sol•licituds per a les tres beques de col•laboració publicades aquesta setmana i dirigides a estudiants del Grau en Mitjans Audiovisuals i al Grau de Màrketing i Comunitats digitals. Ambdues beques són des del 18 de març fins al 31 de juliol amb una dedicació de 25 hores setmanals.

Beca per l’Unitat Tecno-didàctica [obrir sol•licitud]

Aquesta unitat dedicada a l’innovació docent i als desplegaments d’estudis en modalitats semipresencial i online, ofereix una beca per al suport en la gestió de continguts. Es busquen perfils amb habilitats en eines TIC per a la gestió i organització de continguts digitals, habilitats d’organització i de gestió de plataformes digitals i coneixements en l’àmbit d’Internet i de les xarxes socials.

Podeu trobar més informació sobre la UTD al següent enllaç: http://www.tecnocampus.cat/utd

Beques per la Tecnocampus Digital Factory [obrir sol•licitud]

En aquest cas es tracta de dues beques de suport en la producció de continguts audiovisuals i multimèdia. Es busquen perfils amb coneixements en Adobe Premier i/o Final Cut, domini dels equips de gravació i producció audiovisual, habilitats digitals en eines TIC i en treball en xarxa.

Podeu veure algunes de les produccions al següent enllaç: http://vimeopro.com/dfactory/digital-factory

Innotools comença a escalfar motors

El proper dia 18 de març arrenca el MOOC “Innotools: Transforma tu idea de negocio” a la plataforma MiriadaX. Aquesta primera experiència en l’elaboració d’un MOOC des de dins és sens dubte apassionant i quan veus que s’acosta la data d’inici i que la xifra d’inscrits va pujant encara, apareixen ja les ganes de que soni el tret de sortida i tot comenci a rutllar.

Tenim encara algunes incògnites, tant pel funcionament d’una plataforma que també s’estrena amb aquesta primera ronda de cursos online massius i oberts, com de nosaltres mateixos, que tot i que estem familiaritzats en el disseny i implementació de cursos i programes online en formació superior, és la nostra primera incursió al món dels MOOC.

El que sí que ja tenim clar és que l’experiència ha valgut la pena. La suma de la feina dels professors de l’àrea d’empresa de l’EUM (@marianbuil i @alexetel), de les unitats d’Innovació docent del TCM i de la UPF, la UTD i el CQUID, i finalment les produccions de la Tecnocampus Digital Factory, han donat un resultat que fa patxoca. Ara només falta veure si som capaços de dinamitzar-ho com toca i de que els participants del curs en puguin treure el profit que vulguin.

De moment, a MiriadaX ja comença a funcionar el Bloc del curs, i a la xarxa, el hashtag #innotools i el perfil de twitter @innotools també comencen a arrencar.

Ah, per cert, si no t’hi has inscrit, encara hi ets a temps!

Practica el Visual Thinking amb Mural.ly

Mural·ly és una eina online gratuïta que permet crear i editar murals de tot tipus. És molt fàcil d’utilitzar, només cal registrar-se i començar a descobrir les seves possibilitats. Permet afegir documents, enllaços, imatges i vídeos amb un sol “clic” i, a més, té una opció per a fer presentacions.

Ho podeu veure a la videoguia que hem fet sobre els aspectes més bàsics de Mural.ly:

 

 

És una bona opció per forjar un concepte, un tema, una planificació o qualsevol altra idea de manera visual. Fins i tot, és molt útil per conformar estratègies i processos de negoci a través d’una metodologia creativa, que pot definir-se com a visual thinking.

Un dels aspectes, però, que més val a destacar, és que permet compartir els murals i treballar de forma col·laborativa en temps real. Una prestació que possibilita crear en grup, fer comentaris i xatejar (molt útil per a desenvolupar “pluges d’idees”, per exemple).

Aquesta videoguia és un avanç dels continguts que formen part del curs “Innotools: Transforma tu idea de negocio” que s’impartirà des de la plataforma Miríada X.

Segur que serà una eina a la que li traureu partit. Per a més informació, us deixem l’enllaç al bloc de Mural.ly.

 

58 nous Moocs a MiriadaX

Aquest dijous 10 de gener s’han obert les inscripcions als 58 cursos en format Mooc que inauguren la plataforma MiriadaX, orientada al món iberoamericà amb 1.232 universitats de 23 països diferents que representen un total de 14,3 milions de professors i estudiants.

Aquesta plataforma de Moocs impulsada per Universia, pretén donar cobertura al mercat dels Mooc en llengua castellana, seguint els passos de plataformes més consolidades com Cousera, una plataforma que compta ja amb més de 2,267,658 d’estudiants inscrits, o d’Edx, la iniciativa pionera sorgida de la col•laboració entre el Mit i Harvard.

MiriadaX

En el marc del “I Premi MECD-Telefónica-Universia” que premiarà el millor curs Mooc que formi part de MiriadaX, hi trobem una proposta sorgida de la col•laboració entre la Universitat Pompeu Fabra i el Tecnocampus Mataró que es tradueix en un curs anomenat “Innotools: Transforma tu idea de negocio”. Aquest projecte s’està forjant a partir de la proposta de dos docents de l’Escola Universitària del Maresme amb el suport de la Unitat Tecno-Didàctica i el CQUID, dues unitats d’innovació docent.

Del Business Plan al Business Model Canvas

“Durante décadas, y aún hoy, todo proceso emprendedor va acompañado de la necesidad de proyectar el futuro. El Business Plan ha sido y es la herramienta que los emprendedores utilizan para analizar el mercado, la competencia, la oportunidad o calcular nuestros posibles gastos y seguros ingresos, proyectándolos en el futuro. Abordaremos el reto de formular una propuesta de valor innovadora gracias al ejercicio de empatizar con las necesidades del cliente y del usuario final a través del Mapa de la empatía, así como generando una visión integradora y de conjunto, de todos los elementos clave que forman parte de un modelo de negocio.

Gracias al Business Model Canvas aprenderemos a “Trabajar un modelo de negocio con los ojos del cliente” lo que nos permitirá descubrir nuevas oportunidades.”

Encara no t’hi has apuntat? Aprofita que encara hi ets a temps!

Innotools from Unitat Tecno-didàctica on Vimeo.