Activitat Física, Embaràs i Post part a CAFE: Sessió de Marta Puigdomènch

ACTIVITAT FÍSICA, EMBARÀS I POST PART A CAFE: SESSIÓ DE MARTA PUIGDOMÈNECHmamifit 1

Dins l’oferta d’optatives del grau de CAFE de l’ESCST hi ha l’optativa d’Entrenament Funcional Avançat. Els continguts d’aquesta assignatura estan relacionats amb el treball de força, la valoració funcional, la integració d’activitats dirigides als objectius específics i l’adaptació de l’entrenament als grups poblacionals.

Un dels grups poblacionals que vàrem tractar el passat 27 de gener va ser el d’embarassades i post part i per això vam rebre la visita d’una gran professional en aquest àmbit; la Marta Puigdomènech Aliberch. La Marta, llicenciada de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport per l’ INEFC Bcn, i amb un màster de readaptació a l’esforç de la FUB,  és una professional dins l’àmbit de l’activitat física en l’embaràs i el post part i a més a més és la directora de l’empresa MAMIfit a Sabadell i Sant Cugat. La classe es va basar en una petita lliçó teòrica i una part pràctica. A la teòrica vam tractar;

  • Allò que era important que tinguéssim en compte si treballàvem amb embarassades; com la diàstasis abdominal, el sòl pelvià i la postura.
  • El tipus d’entrenament que havíem de realitzar  durant l’embaràs ; exercicis que incloguin mobilitat tenint en compte la postura, força i exercicis cardiovasculars.
  • I que és el que havíem de tenir en compte del post part; la reprogramació de la faixa abdominal, la postura, el sòl pelvià, progressió d’exercicis, etcètera.

A la part pràctica ens va fer una demostració del que seria un exemple d’un entrenament per a un grup d’embarassades tenint en compte tots els inputs treballats a la part teòrica: havíem de cuidar especialment la postura. El treball de la faixa abdominal s’havia de fer de manera indirecta i vam fer els exercicis específics del sòl pelvià.

Personalment penso que la classe va ser molt profitosa per l’alumnat de CAFE. Sí que és cert que per a ser especialista en Activitat Física en l’embaràs, a més a més de la titulació de CAFE és necessari que el professional tingui formacions o coneixements més amplis que els que se’ns va poder transmetre durant la sessió. Però sí que ens va donar les eines i les bases per tal de que si com a graduats de CAFE, que ho serem a partir del juliol, ens dediquem a l’entrenament i ens trobem a una dona embarassada, tinguem un punt d’ inici i sapiguem per on començar.

Agraïr a la Marta tant els coneixements i l’experiència dins l’àmbit que va compartir amb nosaltres, com la professionalitat que va saber transmetre durant la sessió.

mamafit5 mamifit4 mamifit5.jpg

 

Activitats Aquàtiques

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alumnes del curs anterior en una sessió

Aquest segon trimestre els alumnes de 1er de CAFE s’inicien dins del coneixement del medi aquàtic a través de l’assignatura d’ activitats aquàtiques.

La finalitat d’aquesta assignatura és poder experimentar i conèixer les característiques i les diferents possibilitats que ens ofereix el medi aquàtic, com són les habilitats motrius dins l’aigua, així com proporcionar a l’ alumne les eines per dissenyar i planificar programes aquàtics amb un objectiu educatiu, de salut o recreatiu.

Els alumnes en finalitzar l’assignatura sabran respondre a diferents qüestions que se’ls puguin plantejar durant el seu futur desenvolupament professional com quines són les propietats que té el medi aquàtic, les propietats de l’aigua per a la salut, quines són les característiques principals de diferents programes d’ activitat física al medi aquàtic i com dissenyar-los, entre d’altres.

Es tracta d’una assignatura que si els alumnes són capaços d’aprofitar, a més a més de gaudir-la, la podran aplicar en diferents àmbits del món del fitness, wellnes ,esport recreatiu i educatiu;  donat la quantitat de programes aquàtics que existeixen; els educatius, els competitius, els recreatius i els de salut.

Un dels treballs grupals amb el que seran avaluats els alumnes serà haver de dirigir una sessió que hagin preparat prèviament relacionada amb l’activitat física dins el medi aquàtic; serà un dels primers cops on els estudiants podran posar-se en la pell d’ un professional per tal d’ experimentar de primera mà el que és dissenyar i confeccionar una sessió i haver de posar-se davant d’ un grup per dur-la a terme, un examen grupal que és una bona oportunitat perquè l’alumne es desenvolupi i es posi en una situació real.

Les docents que imparteixen aquesta assignatura són l’ Esther Mur ; fisioterapeuta i doctora en ciències de l’ Activitat Física i l’ Esport, professional dins de l’ activitat física per a la salut, el medi aquàtic i la teràpia aquàtica ( hidroteràpia- hidrocinesteràpia) i l’ Alba Pardo ; doctora en ciències de l’ activitat física i l’ esport, professional en Activitat Física per a la Salut , fitness i fitness aquàtic. Totes dues ja serà el 4rt any que realitzen aquesta assignatura al Tecnocampus.

Com a ex-alumne d’ aquesta assignatura i d’ aquestes docents destaco les ganes i professionalitat que van saber transmetre i com vam gaudir i aprendre a mesura que es desenvolupaven les sessions. Esperem que els alumnes de 1er també gaudeixin i aprenguin durant la realització d’aquesta assignatura.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alumnes de cursos anteriors

 

 

Ahir divendres 11 de desembre a la plaça del  Tecnocampus es realitza la presentació de Junts per l’ Esport; Junts per l’Esport de Mataró és una iniciativa dels clubs esportius de la ciutat per unir-se i treballar coordinadament.

Aquesta associació signara un acord amb el Tecnocampus per tal que els estudiants pugui gaudir d’ instal·lacions esportives i serveis esportius de Mataró en un horari preestablert, per a un preu molt reduït. Entre aquestes instal·lacions es troben el Club Natació Mataró, l’ Estadi Municipal d’ Atletisme, el Poliesportiu Municipal Euskadi, etcètera. Són en aquestes instal·lacions on l’ alumnat del grau de CAFE realitza les classes pràctiques i on a través d’ aquest acord es convida als estudiants del Tecnocampus a realitzar la pràctica esportiva. Per a nosaltres és important que els alumnes del Tecnocampus en general disposin dels recursos necessaris per a poder realitzar una correcta pràctica esportiva i es puguin beneficiar dels efectes de realitzar activitat física.
Del pla d’Activitat Física Esport i Salut de govern de Catalunya destaquem com a beneficis de la practica d’ activitat física;

  • Ajuda a sentir-se millor, amb més energia, i a relaxar-se, reduir l’ estrès, dormir millor i tonificar els músculs.
  • Ajuda a prevenir i tractar l’excés de pes perquè regula la gana i augmenta el nombre de calories que es gasten cada dia.
  • Redueix el risc de patir malalties relacionades amb el sistema cardiovascular.
  • Ajuda a la canalla a relacionar-se amb altres i a créixer millor.

Convidem a tots els alumnes del Tecnocampus a fer-ne ús de l’acord entre Junts per l’Esport i l’universitat i a la pràctica d’activitat física.junts_esport_grup

Si vols saber-ne més;

 

ESPORT, ALUMNES I PROJECTE HOME

El Projecte Home es tracta d’una ONG catalana que realitza diferents programes terapèutics i educatius per ajudar a diferents sectors de la població que tenen problemes relacionats amb les addiccions. La seva missió és promoure la dignitat i l’autonomia de les persones.

Els nostres alumnes de CAFE, a l’assignatura de sociologia de l’esport , aprenen entre altres coses, com l’ esport pot ser una eina per a la integració de persones amb risc d’exclusió social i com a través de la pràctica esportiva es poden transmetre i treballar valors.

D’altra banda, a través de l’assignatura d’esports col·lectius I, el passat dijous 26 de novembre, els nostres estudiants van tenir l’oportunitat de realitzar una activitat conjunta amb persones que formen part del Projecte Home al Pavelló Euskadi de Mataró. L’activitat consistia en realitzar una sessió de basquet amb alumnes i persones que formen part d’aquest projecte.

Alguns dels alumnes es van encarregar de dirigir la sessió i la resta van fer d’alumnes juntament amb els integrants de Projecte Home. La sessió va consistir en realitzar activitats i jocs de bàsquet on la cooperació i el treball en equip adquirien un paper important. L’última activitat va consistir en aconseguir lletres per a poder formar les paraules següents: COOPERACIÓ, CONFIANÇA, EQUIP i COMPROMÍS.

Els alumnes van sortir molt satisfets de l’ experiència de poder compartir una activitat amb la gent que està dins del Projecte Home, gaudint molt de l’activitat i sentint-se molt còmodes durant la sessió. No tenen cap dubte, ho tornarien a repetir!!!

 

3ª entrega trilogia – Cinema i Esport

Finalitzem la Trilogia sobre CINEMA i ESPORT que Juan Pedro Garcia, alumne de 2n curs de CAFE, ha fet, recopilant les pel·lícules més representatives dels següents fenòmens socials, culturals i esportius:

1. DONES i ESPORT.

2. IDENTITAT, GLOBALITZACIÓ i ESPORT

3. VIOLÈNCIA, HISTÒRIA i ESPORT

Fent click en aquest link podreu veure la 2ª entrega cinematogràfica sobre Violència, Història i Esport.

En nom de la ESCS i el TecnoCampus agraïm la iniciativa d’en Juan Pedro i us animem a tots a vincular els vostres hobbies amb l’activitat acadèmica i la vida universitària.

 

2ª entrega trilogia – Cinema i Esport

Continuem amb Trilogia sobre CINEMA i ESPORT que Juan Pedro Garcia, alumne de 2n curs de CAFE, ha fet, recopilant les pel·lícules més representatives dels següents fenòmens socials, culturals i esportius:

1. DONES i ESPORT.

2. IDENTITAT, GLOBALITZACIÓ i ESPORT

3. VIOLÈNCIA, HISTÒRIA i ESPORT

Fent click en aquest link podreu veure la 2ª entrega cinematogràfica sobre Identitat, Globalització i Esport. Durant les properes setmanes es publicarà la 3ª entrega de la trilogia.

En nom de la ESCS i el TecnoCampus agraïm la iniciativa d’en Juan Pedro i us animem a tots a vincular els vostres hobbies amb l’activitat acadèmica i la vida universitària.

 

1ª entrega trilogia – Cinema i Esport

Ara que s’acaben d’entregar els premis Òscar a Hollywood, ens plau informar-vos que engeguem una Trilogia sobre CINEMA i ESPORT que Juan Pedro Garcia, alumne de 2n curs de CAFE, ha fet, recopilant les pel·lícules més representatives dels següents fenòmens socials, culturals i esportius:

1. DONES i ESPORT.

2. IDENTITAT, GLOBALITZACIÓ i ESPORT

3. VIOLÈNCIA, HISTÒRIA i ESPORT

Fent clic en aquest link podreu veure la 1ª entrega cinematogràfica sobre Dones i Esport. Durant les properes setmanes es publicarà la 2ª i 3ª entrega de la trilogia.

En nom de la ESCS i el TecnoCampus agraïm la iniciativa d’en Juan Pedro i us animem a tots a vincular els vostres hobbies amb l’activitat acadèmica i la vida universitària.

 

Xavier Espriu, estudiant de 2n del Grau en CAFE, seleccionat pel programa InnoEmprèn del Tecnocampus.

Xavier Espriu, emprenedor i estudiant de 2n de CAFE és un dels cinc seleccionats pel programa Innoemprèn Printed Electronics organitzat pel Tecnocampus, juntament amb el centre tecnològic Cetemmsa.

El projecte pel que va ser seleccionat es diu “EssLight: Sensors per fomentar l’estalvi energètic en l’enllumenat públic, adaptant-lo a les necessitats reals”.

Xavier Espriu,  juntament amb Marc Triadó i Jofre Bertràn, formen l’equip empresarial EssLight que ha creat un innovador sistema de sensors que, integrats a l’enllumenat públic, permeten controlar la despesa energètica.

El passat setembre van tenir ocasió de participar en el Weekeend Challenge, un esdeveniment organitzat pel Tecnocampus de Mataró consistent en agrupar joves emprenedors durant un cap de setmana perquè treballin possibles idees de negoci. Allà, la idea de Xavier va ésser una de les millors valorades.

La innovació consisteix en que Esslight implanta els sensors en base a la tecnologia de Printed Electronics (electrònica impresa), que permet “imprimir” circuits elèctrics en superfícies molt lleugeres. Pel projecte compten amb la col·laboració del Tecnocampus i Cetemmsa, empresa ubicada al Tecnocampus, la qual disposa d’aquesta tecnologia.

Actualment, Esslight ha entrat en negociacions amb un ajuntament per dur a terme una prova pilot en un polígon industrial. L’estalvi energètic que suposa la instal·lació dels seus sensors varia segons el tipus d’enllumenat: en cas de leds, es pot estalviar fins el 100%, mentre que en fanals de vapor de sodi o halogenur, entre un 30 i un 40%.

El model de negoci segueix els paràmetres de les Empreses de Serveis Energètics (ESI).

Més informació a www.esslight.com

 

Realitzar activitat física provoca una major tolerància al dolor

L’American College of Sports Medicine ha realitzat una investigació sobre els beneficis de l’activitat física enfront de les lesions. Els resultats indiquen que els que practiquen exercici regularment obtenen una major tolerància al dolor.

Per dur a terme aquest treball es van escollir 24 participants. Un grup d’ells van dur a terme un entrenament aeròbic estructurat, mentre que la resta no va realitzar cap activitat física. Tots van ser analitzats sis setmanes abans i després. Es van avaluar tres factors: Llindar de dolor a la pressió, la tolerància al dolor isquèmic i els índexs de dolor.

Les conclusions van demostrar que els que havien fet l’entrenament van augmentar la seva tolerància al dolor en un 20%, encara que el seu llindar de dolor no va patir canvis. Això significa que aquest grup notava el dolor en el mateix moment que la resta, però podien aguantar durant molt més temps. Pel que fa al grup sedentari, no es van apreciar canvis sobre les seves dades prèvies a l’estudi.

L’entrenament realitzat va ser de 30 minuts de bicicleta estàtica a una intensitat mitjana tres vegades per setmana. La prova de dolor es va realitzar en els braços, mitjançant un torniquet, ja que si s’hagués fet a les cames hauria suscitat controvèrsies, ja que la musculatura s’hauria pogut acostumar al dolor.

Segons els investigadors, “el resultat evidencia que hi ha un sistema central que regula la tolerància al dolor i que hi ha una adaptació psicològica a l’entrenament. L’entrenament físic pot facilitar el desenvolupament de la funció cerebral que augmenta la tolerància d’aquests senyals i les sensacions associades, i aquest augment pot contribuir a millorar el rendiment de resistència”.

Aquest no és el primer estudi enfocat a aquest tema, ja que un treball realitzat per la Universitat de Heidelberg (Alemanya) va demostrar que el llindar del dolor és igual per a tothom, però els atletes aconsegueixen tolerar nivells majors de patiment. El seu autor, Jonas Tesarz, va revisar 15 estudis enfocats en el tema, que van comparar de diferents maneres la percepció del dolor que tenen els atletes i els no atletes. En total, les investigacions van treballar amb 899 voluntaris dels Estats Units, Canadà, Austràlia i Europa. Els atletes que van participar practicaven diferents disciplines esportives.

Les investigacions van trobar que el llindar del dolor, és a dir, la força que necessita un estímul per a ser considerat dolorós, és igual en totes les persones. No obstant això, els atletes aconsegueixen una major resistència. Tesarz considerar que aquestes troballes poden tenir diverses aplicacions clíniques: “Molts estudis mostren l’efecte de l’activitat física en la qualitat de vida dels pacients que experimenten dolor. Creiem que és important que els tractaments d’exercicis destinats a les persones que pateixen malalties s’enfoquin cap al desenvolupament de la tolerància, més que a tractar de modificar el llindar del dolor”.

L’expert va considerar que s’han de realitzar més investigacions per identificar els factors psicològics i els processos neurobiològics que associen l’activitat física i la resistència al dolor. Tesarz afirmar que això permetrà dissenyar mètodes no-invasius i sense efectes secundaris per a les persones amb dolor crònic.

Realizar actividad física provoca una mayor tolerancia al dolor

Dra. Alba Pardo

Des de l’Escola Superior de Ciències de la Salud del Tecnocampus ens plau informar que el Tecnocampus compta, des del passat 24 de Gener, amb una nova Doctora dins el seu equip.

Alba Pardo, professora del Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport i del Grau en Infermeria va llegir la seva Tesi Doctoral titulada “Physical Activity Adherence and Prescription in the Catalan population”, dins el programa de doctorat: “Activitat Física, Educació Física i Esport”.

Felicitem a l’Alba i l’animem a seguir fent recerca dins la línia de Salut i Qualitat de vida.