Manifestacions bàsiques de la motricitat.

blooocManifestacions Bàsiques de la Motricitat; Aquest és el nom que rep una de les assignatures relacionades amb el desenvolupament motor de l’ humà, que es cursa dins del segon  trimestre del primer any de CAFE.

Aquest curs els docents són en Lluís Albesa i en Manuel Garnacho.

Quins són els continguts que es tracten aquesta assignatura? Doncs bé, en Lluís ens explica que l’ assignatura la podríem dividir en dues parts;

  • Una on s’ estableixen quines són les bases per a fer un estudi de les habilitats motrius i el seu desenvolupament, és a dir en llenguatge col·loquial; que és allò en què ens hem de fitxar per a poder estudiar una habilitat motriu com és caminar, saltar, corre, etcètera (no tothom camina, salta i corre igual al llarg de la seva vida) i com es desenvolupa aquesta habilitat al llarg de les etapes evolutives de la persona.
  • I en l’ estudi en concret de les habilitats motrius bàsiques; en la seva valoració, en el seu desenvolupament i en la seva construcció de tasques que faciliten la millora o desenvolupament de l’ activitat.

Al llarg del trimestre els alumnes han anat realitzant diferents seminaris; aquests seminaris a part de ser una eina avaluativa, han servit per dur la part teòrica a la practica, en Lluís ens explica que ho fent-ho així si l’ alumne els realitza bé, sabent el què i el perquè, facilita molt la comprensió dels conceptes.

Des del meu punt de vista com a estudiant de CAFE i com a futura professional, trobo que és una assignatura molt important i bàsica en la formació de qualsevol CAFE, donat que es basa en l’ estudi de les habilitats bàsiques de l’ humà; Aquestes habilitats bàsiques combinant-les es converteixen en habilitats més complexes i específiques tant de modalitats esportives concretes com d’ accions que es duen a terme dins la vida quotidiana.

Jo vaig poder tenir l’ experiència d’ aplicar els coneixements que anava adquirint al llarg de l’assignatura dins l’ àmbit de la docència fent sessions d’ escola esportiva a nens i nenes de P3 d’ un club esportiu . Allà vaig poder observar com tots els estadis de desenvolupament de les habilitats que estudiàvem a classe, es donaven en els nens i de com aquest evolucionaven amb l’ ajuda de tasques que facilitaven l’ aprenentatge i el desenvolupament de l’habilitat, però també he pogut experimentar com aquesta assignatura és transversal a molts altres àmbits;

Des de l’ observació de persones grans, que a causa del desgast físic han tingut modificacions del seu patró motor, fins a equips de rendiment on en treballar les habilitats motrius bàsiques de manera concreta, es milloraven les habilitats específiques de l’ esport.

Nèstor Serra ; TACFIT i Mètode Hipopressiu

 TACFIT i Mètode Hipopressiugrup

Un altra experiència pels alumnes d’ Activitat Física a la Sala de Fitness a la classe de l’ Alba, de la mà d’ un gran professional de l’ esport com és el Nèstor Serra.

En Nèstor és un gran professional amb moltíssims coneixements i experiència dins del món de l’ Activitat Física, actualment es entrenador, gestor i propietari del centre LUDUS de Barcelona i va venir al Tecnocampus per tal de poder compartir amb els alumnes de 3er el seu coneixement de dues modalitats; els abdominals hipopressius i el TACFIT.

El TACFIT es un programa d’ entrenament que esta basat en la fluïdesa del cos i la mobilitat articular, en el treball de força amb el propi cos i amb les Clubbells ( un tipus de pesa específica en forma de maça) i en el treball compensatori basat en Prasara Yoga. La seva prioritat principal es la salut de la persona que ho practica seguit del rendiment.

Pel que fa al mètode hipopressiu; es tracta d’ una gimnasia abdominal creada a la dècada dels 80 pel fisioterapeuta Marcel Caufriez. És una tècnica per a treballar la faixa abdominal i el sol pèlvic. El seu treball té nombrosos beneficis tant pel que fa a estètics; com serien la reducció del perímetre de la cintura, com relacionats amb l’ augment de la qualitat de vida, com seria la reducció de l’ incontinència urinària.

En Gerard Niño ens explica que la sessió que va dirigir en Néstor Serra va tenir dues vessants;

  •  Un breu resum i demostració del que és el TACFIT
  •   Una sessió del mètode hipopressiu.

Aquesta última part va incloure una part teòrica del perquè i l’ importància d’ aquesta tècnica i després van fer una classe pràctica d’ aquest tipus de entrenament abdominal.

Hipopressius Nestor

La meva promoció , el curs passat també vam poder gaudir de la visita del Néstor i de la seva professionalitat, recordo que va ser una classe molt profitosa i interessant on també vam poder conèixer de les mans d’ un expert en què consistia el mètode hipopressiu.

Trobo molt interessant que docents com l’ Alba, a més a més de fer-nos classe on ens transmetin els seus coneixements, ens portin diferents professionals de diferents àrees i que aquest puguin compartir amb nosaltres petites pinzellades de la seva especialitat, com ha estat el cas del Nèstor i les altres visites que han rebut els alumnes d’ aquesta assignatura.

ELS ALUMNES DE CAFE AL BOX DE CROSSFIT MATARÓ

crosfit3 Un altra experiència pels alumnes de CAFE dins l’ assignatura d’ Activitat Física a la Sala de Fitnes ; van visitar el Box de Crossfit de Mataró dirigit entre d’ altres per Ivan Rosa i Victor Fontseca, el box es troba molt a prop del Tecnocampus i està equipat amb tot el material necessari per a realitzar qualsevol exercici relacionat amb el croosfit. En què consisteix aquesta modalitat?

  • És mètode que ajuda a les persones a millorar la seva condició física a partir de moviments funcionals realitzats a alta intensitat on els entrenadors s’ encarreguen de garantir la Técnica i realitzen les correccions oportunes per a prevenir i evitar lesions.
  • Es tracta de diferents rutines les quals les descriuen en una pissarra i es poden anar seguint.
  •  És un treball que acostuma a fer-se en grup; Durant el dia, es programen els entrenaments i cadascú tria a quin grup vol/pot anar segons la franja horària que més convingui. A partir d’allà, toca entrenar.
  • La motivació, l’autosuperació i el treball en grup fan del crossfit una modalitat d’entrenament competitiva però sobretot diferent a altres sistemes més pautats.

Els alumnes van iniciar la sessió pràctica fent un tastet de la màquina de rem i un treball amb el propi pes corporal i seguidament es van dividir en dos grups;

Un que va treballar a la zona de barres; on mitjançant exercicis de balanceig van simular una progressió per a fer el pull-up. I l’ altre grup va realitzar el que seria la progressió per a realitzar el pes mort. Tot seguit se’ls va proposar un sistema per treballar per parelles amb un plybox; una mena de coixí de suport per a realitzar abdominals; el treball va consistir en realitzar les series que es proposaven dins el menor temps possible.

També van fer un tast de l’ aprenentatge dels moviments d’ halterofília aplicats al crossfit, un tast de moviments de la gimnàstica artística aplicada a l’ entrenament de crossfit i un mini Wod ( Work Of The Day)

Mercè Gil, alumne que va viure l’ experiència ens explica que la rebuda va ser molt agradable , que totes les progressions van estar molt ben explicades i desglossades al detall amb el Víctor i en Ivan, tècnics del box exemplificant-ho en cada moment. Ella destaca l’ ambient “ de tu a tu” que es va formar amb ells al final de la sessió, que va donar lloc a un torn obert de preguntes on va haver-hi força participació. En línies generals el crossfit va agradar als alumnes; van trobar l’ experiència molt enriquidora, donat que es tracta d’ una nova tendència cada cop més coneguda dins del molt del fitness per tant troben que és important haver-la conegut de la mà de professionals i haver tingut un tast de tot allò que ofereix la modalitat.

ACTIVITAT FÍSICA ADAPTADA

Els alumnes amb l’ Adriàn durant la pràctica de bàsquet adaptat.

 

ACTIVITAT FÍSICA ADAPTADA AMB L’ ADRIÁN GARCÍA.

L’ Adrián García es el docent que s’encarrega aquest curs de impartir l’ assignatura d’ Activitat Física Adaptada dins del grau de CAFE i l’ objectiu d’ aquesta entrada al bloc, havent parlat amb ell i amb els seus alumnes, es explicar-vos en que consisteix l’ assignatura, que es el que estan aprenent i com l’ estan vivint els alumnes.

L’ Adrián a més a més de graduat de CAFE ha realitzat màsters relacionats amb l’ alt rendiment esportiu, la tecnificació i els esports col·lectius, es Entrenador Nacional d’ Atletisme, i Tècnic Nivell I d’ Snowboard , esta acabant el doctorat per la UB i l’ INEFC de Barcelona i pel que fa a la seva pràctica esportiva ha practicat arts marcials Fútbol i a nivell internacional; atletisme adaptat i actualment competeix en l’ Snowboard.

Es el primer any que esta com a docent al Tecnocampus i el seu objectiu es que els alumnes al finalitzar la seva assignatura acabin tenint una visió amplia de les diferents discapacitats que existeixen en el món esportiu i sàpiguen quines són les orientacions metodològiques i els beneficis de l’esport en aquest tipus de col·lectius, a més a més de què els alumnes puguin tenir l’ experiència de realitzar diferents pràctiques d’esports per a persones amb discapacitat.

Els alumnes estan realitzant  diferents tasques que els estan servint tant per ser avaluats com per a tenir experiències pràctiques com;  jugar a bàsquet adaptat, practicar el Goalball (esport paralímpic creat específicament per a persones amb deficiències visuals) i poder posar-se dins la pell de diferents col·lectius amb discapacitats.

L’ Adrián ens explicava que actualment pel que fa a l’ activitat física adaptada no existeix una regulació legislativa forta, fet que fa que fa que les sortides professionals relacionades amb aquesta matèria siguin molt amplies; l’ educació, la preparació física, la readaptació funcional, tot relacionant-ho amb persones amb discapacitat; la por i el desconeixement pel que fa al tema fa que siguin pocs els llicenciats en CAFE motivats en ajudar aquest tipus de col·lectius i l’ Adrián a través de la seva experiència i les seves classes  te l’ objectiu de treure aquest temor i posar a l’ abast de l’ alumne les eines per a poder ser un professional dins d’ aquest àmbit i treballar amb aquest col·lectiu.

Els alumnes amb els quals he pogut parlar sobre l’ Adrián tots han coincidit en una frase; “ es un crack” i s’ han mostrat molt contents amb el que els esta transmetent , la seva implicació , els coneixements que els estan donant i en com van gaudint sessió rere sessió.

Esperem que les 5 setmanes que els queden d’aquesta assignatura segueixin sent igual de profitoses i l’ alumnat acabi de gaudir-les com estan fent fins ara.

Activitat Física, Embaràs i Post part a CAFE: Sessió de Marta Puigdomènch

ACTIVITAT FÍSICA, EMBARÀS I POST PART A CAFE: SESSIÓ DE MARTA PUIGDOMÈNECHmamifit 1

Dins l’oferta d’optatives del grau de CAFE de l’ESCST hi ha l’optativa d’Entrenament Funcional Avançat. Els continguts d’aquesta assignatura estan relacionats amb el treball de força, la valoració funcional, la integració d’activitats dirigides als objectius específics i l’adaptació de l’entrenament als grups poblacionals.

Un dels grups poblacionals que vàrem tractar el passat 27 de gener va ser el d’embarassades i post part i per això vam rebre la visita d’una gran professional en aquest àmbit; la Marta Puigdomènech Aliberch. La Marta, llicenciada de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport per l’ INEFC Bcn, i amb un màster de readaptació a l’esforç de la FUB,  és una professional dins l’àmbit de l’activitat física en l’embaràs i el post part i a més a més és la directora de l’empresa MAMIfit a Sabadell i Sant Cugat. La classe es va basar en una petita lliçó teòrica i una part pràctica. A la teòrica vam tractar;

  • Allò que era important que tinguéssim en compte si treballàvem amb embarassades; com la diàstasis abdominal, el sòl pelvià i la postura.
  • El tipus d’entrenament que havíem de realitzar  durant l’embaràs ; exercicis que incloguin mobilitat tenint en compte la postura, força i exercicis cardiovasculars.
  • I que és el que havíem de tenir en compte del post part; la reprogramació de la faixa abdominal, la postura, el sòl pelvià, progressió d’exercicis, etcètera.

A la part pràctica ens va fer una demostració del que seria un exemple d’un entrenament per a un grup d’embarassades tenint en compte tots els inputs treballats a la part teòrica: havíem de cuidar especialment la postura. El treball de la faixa abdominal s’havia de fer de manera indirecta i vam fer els exercicis específics del sòl pelvià.

Personalment penso que la classe va ser molt profitosa per l’alumnat de CAFE. Sí que és cert que per a ser especialista en Activitat Física en l’embaràs, a més a més de la titulació de CAFE és necessari que el professional tingui formacions o coneixements més amplis que els que se’ns va poder transmetre durant la sessió. Però sí que ens va donar les eines i les bases per tal de que si com a graduats de CAFE, que ho serem a partir del juliol, ens dediquem a l’entrenament i ens trobem a una dona embarassada, tinguem un punt d’ inici i sapiguem per on començar.

Agraïr a la Marta tant els coneixements i l’experiència dins l’àmbit que va compartir amb nosaltres, com la professionalitat que va saber transmetre durant la sessió.

mamafit5 mamifit4 mamifit5.jpg

 

Activitats Aquàtiques

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alumnes del curs anterior en una sessió

Aquest segon trimestre els alumnes de 1er de CAFE s’inicien dins del coneixement del medi aquàtic a través de l’assignatura d’ activitats aquàtiques.

La finalitat d’aquesta assignatura és poder experimentar i conèixer les característiques i les diferents possibilitats que ens ofereix el medi aquàtic, com són les habilitats motrius dins l’aigua, així com proporcionar a l’ alumne les eines per dissenyar i planificar programes aquàtics amb un objectiu educatiu, de salut o recreatiu.

Els alumnes en finalitzar l’assignatura sabran respondre a diferents qüestions que se’ls puguin plantejar durant el seu futur desenvolupament professional com quines són les propietats que té el medi aquàtic, les propietats de l’aigua per a la salut, quines són les característiques principals de diferents programes d’ activitat física al medi aquàtic i com dissenyar-los, entre d’altres.

Es tracta d’una assignatura que si els alumnes són capaços d’aprofitar, a més a més de gaudir-la, la podran aplicar en diferents àmbits del món del fitness, wellnes ,esport recreatiu i educatiu;  donat la quantitat de programes aquàtics que existeixen; els educatius, els competitius, els recreatius i els de salut.

Un dels treballs grupals amb el que seran avaluats els alumnes serà haver de dirigir una sessió que hagin preparat prèviament relacionada amb l’activitat física dins el medi aquàtic; serà un dels primers cops on els estudiants podran posar-se en la pell d’ un professional per tal d’ experimentar de primera mà el que és dissenyar i confeccionar una sessió i haver de posar-se davant d’ un grup per dur-la a terme, un examen grupal que és una bona oportunitat perquè l’alumne es desenvolupi i es posi en una situació real.

Les docents que imparteixen aquesta assignatura són l’ Esther Mur ; fisioterapeuta i doctora en ciències de l’ Activitat Física i l’ Esport, professional dins de l’ activitat física per a la salut, el medi aquàtic i la teràpia aquàtica ( hidroteràpia- hidrocinesteràpia) i l’ Alba Pardo ; doctora en ciències de l’ activitat física i l’ esport, professional en Activitat Física per a la Salut , fitness i fitness aquàtic. Totes dues ja serà el 4rt any que realitzen aquesta assignatura al Tecnocampus.

Com a ex-alumne d’ aquesta assignatura i d’ aquestes docents destaco les ganes i professionalitat que van saber transmetre i com vam gaudir i aprendre a mesura que es desenvolupaven les sessions. Esperem que els alumnes de 1er també gaudeixin i aprenguin durant la realització d’aquesta assignatura.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alumnes de cursos anteriors

 

 

Ahir divendres 11 de desembre a la plaça del  Tecnocampus es realitza la presentació de Junts per l’ Esport; Junts per l’Esport de Mataró és una iniciativa dels clubs esportius de la ciutat per unir-se i treballar coordinadament.

Aquesta associació signara un acord amb el Tecnocampus per tal que els estudiants pugui gaudir d’ instal·lacions esportives i serveis esportius de Mataró en un horari preestablert, per a un preu molt reduït. Entre aquestes instal·lacions es troben el Club Natació Mataró, l’ Estadi Municipal d’ Atletisme, el Poliesportiu Municipal Euskadi, etcètera. Són en aquestes instal·lacions on l’ alumnat del grau de CAFE realitza les classes pràctiques i on a través d’ aquest acord es convida als estudiants del Tecnocampus a realitzar la pràctica esportiva. Per a nosaltres és important que els alumnes del Tecnocampus en general disposin dels recursos necessaris per a poder realitzar una correcta pràctica esportiva i es puguin beneficiar dels efectes de realitzar activitat física.
Del pla d’Activitat Física Esport i Salut de govern de Catalunya destaquem com a beneficis de la practica d’ activitat física;

  • Ajuda a sentir-se millor, amb més energia, i a relaxar-se, reduir l’ estrès, dormir millor i tonificar els músculs.
  • Ajuda a prevenir i tractar l’excés de pes perquè regula la gana i augmenta el nombre de calories que es gasten cada dia.
  • Redueix el risc de patir malalties relacionades amb el sistema cardiovascular.
  • Ajuda a la canalla a relacionar-se amb altres i a créixer millor.

Convidem a tots els alumnes del Tecnocampus a fer-ne ús de l’acord entre Junts per l’Esport i l’universitat i a la pràctica d’activitat física.junts_esport_grup

Si vols saber-ne més;

 

ESPORT, ALUMNES I PROJECTE HOME

El Projecte Home es tracta d’una ONG catalana que realitza diferents programes terapèutics i educatius per ajudar a diferents sectors de la població que tenen problemes relacionats amb les addiccions. La seva missió és promoure la dignitat i l’autonomia de les persones.

Els nostres alumnes de CAFE, a l’assignatura de sociologia de l’esport , aprenen entre altres coses, com l’ esport pot ser una eina per a la integració de persones amb risc d’exclusió social i com a través de la pràctica esportiva es poden transmetre i treballar valors.

D’altra banda, a través de l’assignatura d’esports col·lectius I, el passat dijous 26 de novembre, els nostres estudiants van tenir l’oportunitat de realitzar una activitat conjunta amb persones que formen part del Projecte Home al Pavelló Euskadi de Mataró. L’activitat consistia en realitzar una sessió de basquet amb alumnes i persones que formen part d’aquest projecte.

Alguns dels alumnes es van encarregar de dirigir la sessió i la resta van fer d’alumnes juntament amb els integrants de Projecte Home. La sessió va consistir en realitzar activitats i jocs de bàsquet on la cooperació i el treball en equip adquirien un paper important. L’última activitat va consistir en aconseguir lletres per a poder formar les paraules següents: COOPERACIÓ, CONFIANÇA, EQUIP i COMPROMÍS.

Els alumnes van sortir molt satisfets de l’ experiència de poder compartir una activitat amb la gent que està dins del Projecte Home, gaudint molt de l’activitat i sentint-se molt còmodes durant la sessió. No tenen cap dubte, ho tornarien a repetir!!!

 

3ª entrega trilogia – Cinema i Esport

Finalitzem la Trilogia sobre CINEMA i ESPORT que Juan Pedro Garcia, alumne de 2n curs de CAFE, ha fet, recopilant les pel·lícules més representatives dels següents fenòmens socials, culturals i esportius:

1. DONES i ESPORT.

2. IDENTITAT, GLOBALITZACIÓ i ESPORT

3. VIOLÈNCIA, HISTÒRIA i ESPORT

Fent click en aquest link podreu veure la 2ª entrega cinematogràfica sobre Violència, Història i Esport.

En nom de la ESCS i el TecnoCampus agraïm la iniciativa d’en Juan Pedro i us animem a tots a vincular els vostres hobbies amb l’activitat acadèmica i la vida universitària.

 

2ª entrega trilogia – Cinema i Esport

Continuem amb Trilogia sobre CINEMA i ESPORT que Juan Pedro Garcia, alumne de 2n curs de CAFE, ha fet, recopilant les pel·lícules més representatives dels següents fenòmens socials, culturals i esportius:

1. DONES i ESPORT.

2. IDENTITAT, GLOBALITZACIÓ i ESPORT

3. VIOLÈNCIA, HISTÒRIA i ESPORT

Fent click en aquest link podreu veure la 2ª entrega cinematogràfica sobre Identitat, Globalització i Esport. Durant les properes setmanes es publicarà la 3ª entrega de la trilogia.

En nom de la ESCS i el TecnoCampus agraïm la iniciativa d’en Juan Pedro i us animem a tots a vincular els vostres hobbies amb l’activitat acadèmica i la vida universitària.