Conferència d’hidratació per a l’activitat física i l’esport amb la Mireia Porta, Dietista-Nutricionista del primer equip del Tottenham (UK).

Després de les vacances nadalenques, comencem amb força aquest segon trimestre, ni més ni menys que amb una conferència sobre hidratació en l’esport amb una convidada molt especial, la Mireia Porta.

La Mireia, Llicenciada en Ciència i Tecnologia dels Aliments i Diplomada en Nutrició i Dietètica per la Universitat de Barcelona, forma part de l’equip fundador de l’Escola Catalana de Cineantropometria (INFEC-ECC) i és Antopometrista de nivell 3 per la ISAK (Societat Internacional per a l’avanç de la Cineantropometria). A nivell docent és professora associada a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i actualment exerceix de Dietista-Nutricionista al primer equip del Tottenham F.C i en la Federació Espanyola d’Hoquei Herba (RFEH).

IMG-1203

Alumnes de CAFE, infermeria, fisioteràpia i de la Doble titulació en fisioteràpia i CAFE a més de professors han pogut escoltar aquest fantàstic update en hidratació. Entre la molta informació ressaltar que les darreres tendències posen en dubte que calgui estar en continu estat d’euhidratació durant la competició, fins al punt que es poden observar situacions de deshidratació important en molts esportistes que fan podi, cosa que fa repensar que per aquests esportistes caldria repensar les etapes de la deshidratació. Ens ha explicat la seva experiència pràctica amb el primer equip del Totenham i les dificultats perquè els futbolistes estiguin sempre ben hidratats, fins al punt de tenir en el mateix estadi, en els vestidors, les taules per color de la orina d’Armstrong davant de l’urinari perquè l’esportista vegi el color de la seva orina i el compari amb els colors de les taules, i així pugui corregir la situació si està en una de les etapes de la deshidratació. Molt interessant i especialment enriquidora l’experiència de la conferenciant.

La conferència quedava circumscrita dins de l’assignatura de Nutrició i Ajuts Ergogènics (CAFE), però oberta a tota la comunitat Tecnocampus des del Campus Saludable.

Ha estat un veritable plaer poder tenir-la avui a les nostres aules i esperem que per als alumnes hagi estat una actualització.

Li desitgem molta sort i èxits, i esperem que ens pugui visitar de nou més endavant!

TREBALL INTERDISCIPLINARI AL DOBLE GRAU DE FISIO-CAFE

IMG_20171201_143309

Ja a les acaballes del trimestre i amb totes les assignatures en el període final d’entrega de treballs, poder veure un treball molt peculiar en la doble titulació de Fisioteràpia i Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.

Van realitzar un treball interdisciplinari entre les assignatures de Cienciologia i Esport col·lectius II, que van culminar amb l’entrega i exposició d’un pòster els últims dies de classe. Durant el desenvolupament d’aquest treball final, els alumnes va haver d’aplicar conceptes de la Cinesiologia a l’anàlisi dels gestos tècnics dels esports (Voleibol i Hoquei)  i posteriorment proposar aplicacions pràctiques relacionades tant a la preparació física com a la prevenció de lesions.

Els docents de les assignatures, els hi ha donat una mica de feina, però estan contents i satisfets, ja que creuen que han pogut proporcionar un poc d’integració curricular per als alumnes amb un resultat excel·lent al final del treball.

El procés de realització va ser molt interessant, tant per treballar competències conceptuals de les assignatures, però també per treballar altres habilitats com l’expressió oral, la capacitat de síntesis, el treball en grup i finalment, el savoir-faire per haver de proposar una aplicació pràctica de tot el que han estudiat.

IMG_20171201_154636

El preparador físic del primer equip d’Handbol del FC Barcelona, Roger Font, ens explica com treballar la força en els esports col·lectius 

L’alumnat de 3r del Grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, en el marc de l’assignatura de Teoria i Pràctica de l’Entrenament II, van rebre una sessió magistral de la mà d’en Roger Font,  preparador físic del primer equip del FC Barcelona d’Handbol, sobre l’entrenament de la força en els esports de situació (col·lectius). 

Durant la sessió, l’alumnat va poder conèixer el model metodològic d’entrenament de la força d’una de les seccions més exitoses del FC Barcelona.

dav

CONFECCIONEM UN BON CURRÍCULUM I TROBEM FEINA A LA “BORSA DE TALENT”

Fa uns dies vàrem rebre la visita de l’Eva Marín, treballadora de “proyectostic” i ens va fer una petita formació/taller teòric i pràctic de la importància de treballar estratègicament una bona xarxa de contactes, la importància de tenir un bon currículum i de com utilitzar les noves tecnologies a l’hora d’anar a buscar feina.

Dins de l’assignatura d’Educació per a la salut, la docent Noemí Serra va trobar molt interessant l’oportunitat de poder convidar a l’Eva, ja que els alumnes de 3r i 4t del grau estan a punt d’entrar en el “mercat laboral” i les eines que ens va proporcional l’Eva els serviran de gran ajuda.

Des del TecnoCampus, la Laura Garcia encarregada de carreres professionals, volia també donar a conèixer als alumnes de l’existència de la Borsa de Talent (https://borsatalent.tecnocampus.cat/) de la universitat. En aquest espai per als estudiants, es publiquen ofertes de feina relacionades amb els graus que s’imparteixen en el centre, i creu que és una gran oportunitat per a tota la comunitat tenir a l’abast aquest servei.

A causa de l’any en què ens trobem, el què més es va comentar durant la sessió van ser les noves tecnologies, com afecten o ajuden en el moment de trobar feina. Les entrevistes en línia i els currículums actuals. Per a molts dels assistents va ser una sessió molt enriquidora i on va poder canviar coses dels seus currículums gràcies als consells de l’Eva.

photo5830214072354843491


El COPLEFC ha interposat una denúncia contra Magali Dalix, membre del claustre de professors d’Operación Triunfo 2017 com a “professora de forma física i vida sana”

Relacional amb l’àmbit laboral que parlàvem anteriorment, ara farà unes setmanes, quan començava el famós programa televisiu d'”Operación Triunfo”, el COPLEFC (Col·legi de professionals de l’activitat física i de l’esport de Catalunya) denunciava a Magalix Dalix, ja que estava en l’equip de la casa del programa com a suposada “professora de forma física”.
És l’exemple clar que el col·legi vetlla per la nostra educació i valora molt els estudis que has cursat, i com bé diu en els seus estatuts: “D’acord amb els estatuts del Col·legi, és una funció pròpia del COPLEFC evitar l’intrusisme i denunciar davant l’Administració i els tribunals de Justícia les transgressions que es puguin produir en perjudici de la professió, així com emprendre les actuacions necessàries i convenients.”

Lluís Sala, readaptador físic del Girona.F.C visita als alumnes de 4t de CAFE

Els alumnes de quart del grau, la setmana passada van tenir la gran oportunitat de fer un pas més en la seva formació. Grácies al docent de l’assignatura, en Sergi Garcia, van poder escoltar i treure conclusions de la sessió que els hi va realitzar en Lluís.

La visita de l’actual preparador/readaptador físic del recentment ascendit Girona F.C, amb una àmplia experiència i en plena temporada, va ensenyar als alumnes com funciona un club d’aquestes dimensions, la feina en la planificació i execució del treball com a preparador físic.

El mateix docent, ens explica que va haver-hi una gran participació en la sessió, en la que van intervenir molts alumnes amb preguntes molt interessants i amb una actitud de deu, cosa que, tant a en Sergi com el mateix ponen, en Lluís, els va agradar molt.

Aquestes sessions moltes vegades són de gran ajuda per poder aprofundir en el tema i per trobar-hi una sortida més practica i real. Per als alumnes de quart, que ja són amb mig peu al món laboral, al postgrau o al màster, poder fer un seminari com aquest dòna un punt de qualitat i de ganes per seguir formant-se i treballant.

IMG_4592

 

Nou parc urbà de Salut al TecnoCampus!

Salut 2

El passat dijous dia 26 d’Octubre vàrem viure una gran jornada d’activitat física, gràcies a la inauguració del nou parc de Salut instal·lat a l’entorn del TecnoCampus.

Una cinquantena de persones es van apropar al parc per veure les noves instal·lacions. El parc consta de dos circuits, un circuit de Wellness amb 7 aparells, dos d’ells per treballar l’aparell cardiorespiratori, i els altres cinc per treballar l’enfortiment muscular i la flexibilitat. En l’altre circuit, l’esportiu, podem trobar diferents aparells repartits pel passeig marítim on poder treballar la força, l’equilibri o la flexibilitat.

L’acte, on van assistir l’alcalde i els regidors i tècnics de Salut i Esport de l’Ajuntament de Mataró, va començar amb una visita pels circuits, guiada i supervisada per una vintena d’alumnes voluntaris del Campus Saludable. Dins del grup de voluntaris, els alumnes de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport (CAFE), ajudats pels altres companys del Campus, han estat els dinamitzadors de l’activitat, ensenyant a tots els assistents el funcionament dels aparells. També van dinamitzar una sessió d’estiraments i una sessió de running. Els assistents també van poder gaudir d’una sessió de Chi Kung.

????????????????????????????????????

El TecnoCampus, que imparteix tres graus relacionats amb l’àmbit de la Salut, vol incentivar els hàbits saludables a tota la comunitat d’estudiants i treballadors del centre universitari i del parc empresarial. El projecte “Campus Saludable”, treballa perquè la comunitat universitària tingui a l’abast les màximes facilitats per poder tenir un estil de vida més saludable.

La Dra. Alba Pardo, coordinadora del “Campus Saludable” i professora del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport, ens va contestar a aquestes preguntes:

  • Creus que el Campus Saludables és d’ajuda per a la comunitat TecnoCampus?

Sí, el Campus saludable vetlla per promocions hàbits saludables tant als estudiants com als treballadors del Tecnocampus.

Accions com oferir alternatives de menús saludables al restaurant o a la cafeteria, oferir varietat de productes saludables a les màquines expenedores, tallers  de formació en hàbits saludables així com campanyes d’educació en salut són algunes de les accions del Campus Saludables que ajuden a prendre consciència sobre el propi estil de vida i ajuda a incorporar aquests hàbits saludables al dia a dia. D’aquest manera ajudem a sumar més salut, tant a nivell físic, mental com social.

A més a més, els estudis científics recents mostren com les persones que adopten un estil de vida saludable tenen més vitalitat i energia, millor rendiment acadèmic i productiu, millor atenció i concentració.

  • És una oportunitat per als alumnes del TecnoCampus el fet de poder participar en el Campus Saludable?

Participar en la Comissió Campus Saludable és una oportunitat per tots aquells estudiants que els hi interessi la salut i  un estil de vida saludable i vulguin transferir els seus coneixements en situacions reals dintre la comunitat universitària i població de Mataró.

La transversalitat de la Comissió compta amb la participació d’alumnes de tots els graus i això permet que ells i elles creïn projectes comuns i visquin experiències més enriquidores organitzant i dissenyant accions des de diferents perspectives en situacions reals.

Els alumnes poden formar-se com agents de salut mitjançant un curs de formació de la Fundació Prevenció Àmbit i l’Agència Catalana de Salut Pública que els apodera per poder dissenyar i dinamitzar campanyes de salut.

Especialment els estudiants de CAFE tenen una gran oportunitat dintre el Campus Saludable per posar en pràctica els seus coneixements relacionats amb l’activitat física i la salut i dissenyar i dinamitzar accions amb població i situacions reals al Parc Urbà de Salut Tecnocampus. Són els principals assessors en com adoptar i mantenir un nivell d’activitat física, així com els principals professionals esportius al campus. A més a més, el fet de participar amb altres estudiants permet que ells i elles s’enriqueixen de noves competències i puguin crear projectes d’activitat física, esport i salut més innovadors i transversals.

????????????????????????????????????
Alumne de CAFE ensenyant el funcioanement d’un dels nous aparells instal·lats.

Podríem definir aquest parc de salut, com un gimnàs gratuït en l’entorn natural dels voltants del TecnoCampus, obert per a tot el públic, sense tenir en compte l’edat ni el nivell de condició física.

És una gran oportunitat per als ciutadans de Mataró de poder tenir una millora en el nivell d’activitat física, reduir el sedentarisme i millorar el benestar social.

Seleccionem bé els exercicis a l’hora d’entrenar?

Aquesta va ser la pregunta que molts alumnes de tercer de CAFE es devien fer el passat dia 4 d’Octubre. El Dr. Jorge Garcia els hi va realitzar una ponència d’una durada de 2 hores, sobre la selecció d’exercicis en l’entrenament funcional.

 

En Jorge, doctorat per la Universitat de Barcelona, també exerceix de docent dins de l’escola de Ciències de la Salut del TecnoCampus en l’assignatura de “Teoria de l’entrenament I” del grau en CAFE i la doble titulació, i en l’assignatura optativa “Entrenament funcional”. També es docent del Màster en “Entrenament personal i readaptació fisicoesportiva”.

El podem trobar com a docent en el Màster RETAN (Rendiment esportiu: Tecnificació i alt nivell) de l’INEFC de Barcelona. Fora de la docència, treballa com a preparador físic en les categories inferiors de la selecció espanyola d’hoquei herba.

 

Dins del marc de l’assignatura de “Teoria de l’entrenament II”, el docent Gerard Carmona, va convidar a en Jorge perquè fes una pinzellada dels erros més comuns en la selecció d’exercicis i també expliques als alumnes quins són els exercicis amb els quals podem treure més rendiment als nostres esportistes.

En Jorge va fer rumiar i debatre a tots els alumnes presents a l’aula, amb la seva presentació activa i participativa, va enganxar a tots els alumnes a interactuar en la presentació donant opinió i debatent temes molt interessants. Va explicar un amplíssim ventall d’exercicis, amb els seus pros i contres, i ens explicava diferents maneres de realitzar-los de forma òptima i sense causar cap lesió a l’esportista.

Al finalitzar la ponència, en Jorge ens responia a aquestes dues preguntes:

  • Que esperes que els alumnes aprenguin de la ponència?

Que els alumnes aprenguin els avantatges de l’entrenament funcional respecte a l’entrenament “clàssic” de gimnàs.

  • Creus que has induït a la reflexió als alumnes?

Sí. Es van crear dubtes durant la classe, donat que va haver-hi moltes preguntes. Hi ha moltes coses que donem per fet que són d’una manera determinada i quan ens diuen que no són exactament així, ens trenquen els esquemes.

 

En Gerard Carmona, docent de l’assignatura, li agrada apostar per aquestes activitats extres però alhora, relacionades i enriquidores del tema estudiat. Pensa que és una gran manera de complementar l’aprenentatge dels continguts de l’assignatura i per això ben aviat tornarà a convidar a un altre ponent.

El nedador olímpic Aschwin Wildeboer visita els estudiants del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport

foto visita 1

El passat dilluns 25 d’ Abril, el nedador català Aschwin Wildeboer, nascut a Sabadell i de pares holandesos, va visitar als alumnes del Grup 1 de la Doble titulació de CAFE i aquest dilluns 30 de Maig ho ha fet amb els alumnes de el Gruo 2 de Doble titulació i als dos grups de CAFE, a l’assignatura d’esports individuals.

 L’Aschwin, de 30 anys, es nedador olímpic i ha aconseguit diversos rècords del món en 100 metres esquena i va aconseguir la medalla d’argent al Mundial de Dubai 2010 en 50 metres esquena i la medalla de bronze al Mundial de Roma 2009. Campió d’Europa, rècords d’Europa, rècords d’Espanya són part dels seus èxits durant tota la seva carrera esportiva.

 Durant la seva visita els alumnes han pogut gaudir de la seva presència, escoltant els seus consells, veient les seves execucions i finalment xerrant amb ell una estoneta sobre les seves experiències.

 Els objectius d’aquesta activitat són que els alumnes vegin en viu el model tècnic d’un nedador d’elit internacional, que li puguin preguntar qualsevol dubte sobre els aspectes tècnics, que rebin instruccions específiques per corregir moviments i que puguin xerrar i fotografiar-se amb ell una estoneta.

 En Sergi Garcia, professor de l’ assignatura, aposta per aquestes activitats, donat que creu  són molt enriquidores pels alumnes i al mateix temps li donen un valor afegit a la qualitat dels nostres graus i ja està pensant ja en el “personatge” que podria convidar el curs vinent.

 La meva experiència personal desprès d’aquest 4anys de grau, també hem diu que aquest tipus de visites, són molt interessants i profitoses per l’alumnat, donat que és tracta d’esportistes d’alt rendiment amb els quals, alguns de nosaltres, esperem poder estar treballant a la llarga, i conèixer les seves experiències, sempre és una motivació extra per a voler seguir adquirint coneixements i sumar aprenentatges.fotos 3

 

 

Manifestacions bàsiques de la motricitat.

blooocManifestacions Bàsiques de la Motricitat; Aquest és el nom que rep una de les assignatures relacionades amb el desenvolupament motor de l’ humà, que es cursa dins del segon  trimestre del primer any de CAFE.

Aquest curs els docents són en Lluís Albesa i en Manuel Garnacho.

Quins són els continguts que es tracten aquesta assignatura? Doncs bé, en Lluís ens explica que l’ assignatura la podríem dividir en dues parts;

  • Una on s’ estableixen quines són les bases per a fer un estudi de les habilitats motrius i el seu desenvolupament, és a dir en llenguatge col·loquial; que és allò en què ens hem de fitxar per a poder estudiar una habilitat motriu com és caminar, saltar, corre, etcètera (no tothom camina, salta i corre igual al llarg de la seva vida) i com es desenvolupa aquesta habilitat al llarg de les etapes evolutives de la persona.
  • I en l’ estudi en concret de les habilitats motrius bàsiques; en la seva valoració, en el seu desenvolupament i en la seva construcció de tasques que faciliten la millora o desenvolupament de l’ activitat.

Al llarg del trimestre els alumnes han anat realitzant diferents seminaris; aquests seminaris a part de ser una eina avaluativa, han servit per dur la part teòrica a la practica, en Lluís ens explica que ho fent-ho així si l’ alumne els realitza bé, sabent el què i el perquè, facilita molt la comprensió dels conceptes.

Des del meu punt de vista com a estudiant de CAFE i com a futura professional, trobo que és una assignatura molt important i bàsica en la formació de qualsevol CAFE, donat que es basa en l’ estudi de les habilitats bàsiques de l’ humà; Aquestes habilitats bàsiques combinant-les es converteixen en habilitats més complexes i específiques tant de modalitats esportives concretes com d’ accions que es duen a terme dins la vida quotidiana.

Jo vaig poder tenir l’ experiència d’ aplicar els coneixements que anava adquirint al llarg de l’assignatura dins l’ àmbit de la docència fent sessions d’ escola esportiva a nens i nenes de P3 d’ un club esportiu . Allà vaig poder observar com tots els estadis de desenvolupament de les habilitats que estudiàvem a classe, es donaven en els nens i de com aquest evolucionaven amb l’ ajuda de tasques que facilitaven l’ aprenentatge i el desenvolupament de l’habilitat, però també he pogut experimentar com aquesta assignatura és transversal a molts altres àmbits;

Des de l’ observació de persones grans, que a causa del desgast físic han tingut modificacions del seu patró motor, fins a equips de rendiment on en treballar les habilitats motrius bàsiques de manera concreta, es milloraven les habilitats específiques de l’ esport.

Nèstor Serra ; TACFIT i Mètode Hipopressiu

 TACFIT i Mètode Hipopressiugrup

Un altra experiència pels alumnes d’ Activitat Física a la Sala de Fitness a la classe de l’ Alba, de la mà d’ un gran professional de l’ esport com és el Nèstor Serra.

En Nèstor és un gran professional amb moltíssims coneixements i experiència dins del món de l’ Activitat Física, actualment es entrenador, gestor i propietari del centre LUDUS de Barcelona i va venir al Tecnocampus per tal de poder compartir amb els alumnes de 3er el seu coneixement de dues modalitats; els abdominals hipopressius i el TACFIT.

El TACFIT es un programa d’ entrenament que esta basat en la fluïdesa del cos i la mobilitat articular, en el treball de força amb el propi cos i amb les Clubbells ( un tipus de pesa específica en forma de maça) i en el treball compensatori basat en Prasara Yoga. La seva prioritat principal es la salut de la persona que ho practica seguit del rendiment.

Pel que fa al mètode hipopressiu; es tracta d’ una gimnasia abdominal creada a la dècada dels 80 pel fisioterapeuta Marcel Caufriez. És una tècnica per a treballar la faixa abdominal i el sol pèlvic. El seu treball té nombrosos beneficis tant pel que fa a estètics; com serien la reducció del perímetre de la cintura, com relacionats amb l’ augment de la qualitat de vida, com seria la reducció de l’ incontinència urinària.

En Gerard Niño ens explica que la sessió que va dirigir en Néstor Serra va tenir dues vessants;

  •  Un breu resum i demostració del que és el TACFIT
  •   Una sessió del mètode hipopressiu.

Aquesta última part va incloure una part teòrica del perquè i l’ importància d’ aquesta tècnica i després van fer una classe pràctica d’ aquest tipus de entrenament abdominal.

Hipopressius Nestor

La meva promoció , el curs passat també vam poder gaudir de la visita del Néstor i de la seva professionalitat, recordo que va ser una classe molt profitosa i interessant on també vam poder conèixer de les mans d’ un expert en què consistia el mètode hipopressiu.

Trobo molt interessant que docents com l’ Alba, a més a més de fer-nos classe on ens transmetin els seus coneixements, ens portin diferents professionals de diferents àrees i que aquest puguin compartir amb nosaltres petites pinzellades de la seva especialitat, com ha estat el cas del Nèstor i les altres visites que han rebut els alumnes d’ aquesta assignatura.